Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Polska i Czechy w wyścigu o kolejowy prestiż

W połowie grudnia szykuje się kolejowy przełom nie tylko w Polsce, ale również w Czechach. Tam pojawią się nowe składy Siemensa pod nazwą handlową Railjet, znaną już wcześniej z rynku austriackiego i węgierskiego. Dlaczego o tym piszę? Bo to pokazuje znacząco inne podejście naszych południowych sąsiadów do kolei, przy bardzo podobnych warunkach do Polski.

Polska i Czechy w wyścigu o kolejowy prestiż
Czesi są już po swojej przygodzie z Pendolino i eksploatują jego poprzednią wersję ze zmiennym powodzeniem od grudnia 2005 r. W tym roku České dráhy ruszają ze składami o prędkości maksymalnej 230 km/h, która podobnie jak w Polsce jeszcze długo nie zostanie osiągnięta. Więcej, w końcu PKP Intercity. Pociąg do podróży będzie mogło się pochwalić, że na porównywalnym odcinku (Warszawa-Wrocław 350 km w linii prostej  i Praga-Wiedeń 330 km) pociągi pojadą nawet pół godziny szybciej (3h42min w Polsce i 4h11min w Czechach).

Jest tylko jeden szkopuł - Czesi ze swojej przygody z dużymi prędkościami nauczyli się jednego - nie przepłacać w imię wątpliwego prestiżu do momentu, w którym naprawdę nie przyspieszą. I tak za 7 składów zapłacili 100 mln EUR, my za 20 składów Pendolino łącznie z utrzymaniem 665 mln EUR, czyli ok. 2 razy drożej za tabor o zbliżonych parametrach.

Czy warto było? To duża niewiadoma. Faktem jest, że PKP Intercity rozpatrywało zakup podobny do czeskich Railjetów, ale ostatecznie studia wykonalności wykazały, że lepiej postawić składy produkowane we Włoszech. W przypadku niepowodzenia projektu w Polsce pojawią się kolejne spekulacje, czy czasem nie przepłaciliśmy. A może każda kolej musi mieć swoje "pendolino", zanim zacznie racjonalnie wydawać pieniądze podatników?

Zdjęcie z serwisu TransInfo.pl: http://inforail.pl/text.php?id=64636
Data:
Kategoria: Gospodarka

Marcel Klinowski

Marcel Klinowski - https://www.mpolska24.pl/blog/marcelklinowski

Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich / sekretarz zarządu i szef zespołu ds. transportu Stowarzyszenia "Republikanie" / miłośnik wolnego rynku, tramwajów i Apple

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.