Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Włoscy pracownicy Fiata strajkowali

Włoskie media poinformowały, że w piątek 16 lipca br. w zakładach należących do koncernu Fiata na Półwyspie Apenińskim doszło do strajków zorganizowanych przez związek zawodowy FIOM. Fiatowcy protestowali przeciw zwolnieniu kolegów związkowców z pracy oraz nie wypłaceniu premii.

Włoskie media poinformowały, że w piątek 16 lipca br. w zakładach należących do koncernu Fiata na Półwyspie Apenińskim doszło do strajków zorganizowanych przez związek zawodowy FIOM. Fiatowcy protestowali przeciw zwolnieniu kolegów związkowców z pracy oraz nie wypłaceniu premii.
W zakładzie Melfi protestowało około tysiąca osób przeciwko zwolnieniu dyscyplinarnemu trzech działaczy związkowych. Był to najdłuższy strajk, bo trwał aż 8 godzin, a pracownicy pokazali swoją solidarność ze zwolnionymi. Pomimo, że w proteście nie wzięła udziału cała załoga w ocenie szefów związku FIOM zakończył się on sukcesem, a zwolnieni prawdopodobnie wrócą do pracy.

Jak donoszą media włoskie – W innych zakładach strajki związane były z nie wypłaceniem w lipcu premii produkcyjnej. Według FIOM w zakładzie nadwozi i fabryce Fiat Powertrain w Mirafiori od swoich miejsc pracy odeszło 70 proc. pracowników.

Oczywiście w ocenie władz Fiata w proteście wzięło udział tylko ok. 18 proc. pracowników zakładu karoserii i 26 proc. w Powertrain. Możemy śmiało powiedzieć, że znamy tego typu oceny władz koncernu z autopsji i bardziej jesteśmy skłonni uwierzyć związkowcom ws. ilości protestujących pracowników.

Ponadto do protestów, według FIOM dołączyło 80 proc. pracowników fabryki Iveco w Brescii i 250 osób z pierwszej zmiany w zakładzie Iveco w Pregnana Milanese. W Bari w Magneti Marelli miało uczestniczyć 90 proc. załogi. Wydaje się, że są to realne dane, bo Włosi są solidarni i nie boją się protestować.

Według przedstawicieli FIOM w zakładzie w Cassino w strajku wzięło udział 60 proc. zatrudnionych. Całość akcji protestacyjnej związek ocenia jako swój sukces. Inaczej na protesty patrzy związek CISL. Ocenia, że zakończyły się one fiaskiem. Czyli rozbieżność w ocenie zależy jak w Polsce od bliskiego powiązania z dyrekcją.

Szef związku FIOM powiedział dziennikarzom "Reutersa", że produkcja nowego Fiata Pandy w zakładzie w Pomigliano rozpocznie się później niż pierwotnie planowano. Czyli to dobra informacja dla pracowników polskiego zakładu Fiata w Tychach.

Uważam, że przed Fiatem jest jeszcze daleka droga, by w tym zakładzie można było produkować nowy model samochodu. Jestem prawie pewien, że wcale nie chodzi tam tylko o opóźnienie inwestycji, bo świadczą o tym chociażby ubiegło tygodniowe strajki pracowników. Włosi mają mentalność od Polaków i obawiam się, że plan przeniesienia produkcji Nowej Pandy po Neapol będzie jak przysłowiowy strzał w stopę dla koncernu.

Według wstępnych informacji jakie obiegły media uruchomienie Pandy we Włoszech miało nastąpić w drugiej połowie 2011 r. Według Maurizia Landiniego, z umowy jaką Fiat zaoferował związkom wynika, że rozpoczęcie produkcji w Pomigliano ma rozpocząć się dopiero wiosną 2012 r. Czy ten termin będzie realny to się jeszcze okaże.


Wajcha


Źródło: Il sole24 ore, Il Secolo XIX, Reuters.
Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.