Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

O historii, ekonomii, mediach i negocjacjach – pierwszy zjazd Akademii Patriotyzmu

Dlaczego negocjacje z potencjalnym samobójcą najlepiej zacząć od herbaty lub kawy? Jak rozpoznać „typowego terrorystę”? Czy dziennikarstwo pozostaje jeszcze sztuką, czy tylko umiejętnością pisania pod z góry założoną tezę? Dlaczego historii najlepiej uczyć się… ze starych gazet? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznali uczestnicy pierwszych zajęć w ramach Akademii Patriotyzmu.

O historii, ekonomii, mediach i negocjacjach – pierwszy zjazd Akademii Patriotyzmu
źródło: Akademia Patriotyzmu

Celem projektu realizowanego przez Fundację Centrum im. Władysława Grabskiego jest kształtowanie nowych elit: ludzi dynamicznych, ambitnych i szczerze oddanych Polsce. Od stycznia do października uczestnicy Akademii (osoby w wieku 18-25 lat) wezmą udział w cyklu bezpłatnych weekendowych warsztatów i wykładów prowadzonych przez ekspertów – przedstawicieli świata nauki, mediów, polityki. Partnerem strategicznym projektu jest KGHM Polska Miedź.

Pierwsze spotkanie zorganizowane zostało w krakowskim Kinie Kijów. Kilkadziesiąt młodych, ambitnych osób z całej Polski miało okazję wziąć udział w warsztatach specjalisty ds. bezpieczeństwa, jednego z czołowych negocjatorów policyjnych w III RP Dariusza Lorantego. Ciekawy i dynamiczny wykład składał się m.in. z prezentacji autentycznych nagrań negocjacji z samobójcami. Uczestnicy mogli zrozumieć, jak trudna i stresująca jest praca negocjatora oraz jak często zdarzają się porażki. Ekspert wyjaśniał, że umiejętności negocjatora niezbędne do pracy w policji znajdują także szerokie zastosowanie w biznesie. Na konkretnych przykładach wyjaśniał mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem i podejmowaniem decyzji. Opowiadał o wielu sytuacjach, w których o powodzeniu akcji zadecydował… napój zaoferowany potencjalnemu samobójcy, który zamierzał skoczyć z platformy. Samo zaproponowanie dowiezionej specjalnie w termosie kawy pozwoliły skrócić dystans na linii negocjator-samobójca. To już pierwszy krok do sukcesu. Kolejnym jest po prostu fizjologia. Po upływie pewnego czasu od wypicia kawy człowiek musi skorzystać z toalety. To stwarza negocjatorowi szansę na podjęcie stosownych działań.

Uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoje zdolności do negocjowania podczas specjalnie zaaranżowanych scenek.

Kolejny ekspert – prof. dr hab. Krzysztof Surówka z Katedry Finansów Samorządowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie – przybliżył zebranym kwestie związane z sektorem finansów publicznych. Mówił m.in. o możliwościach pozyskiwania funduszy przez samorządy.

Dzięki zajęciom z red. Marcinem Makowskim młodzi ludzie mogli zrozumieć kluczowe zmiany, jakie nastąpiły w zawodzie dziennikarza na przestrzeni lat. Publicysta, który w swojej karierze przeprowadził rozmowy z niemal wszystkimi czołowymi postaciami obecnej polskiej sceny politycznej, tłumaczył, dlaczego trudno o zupełnie neutralne, niezaangażowane w żaden sposób materiały dziennikarskie. Pokazywał na konkretnych przykładach dobre wzorce i takie, których nie należy kopiować. Osobom, które rozważają wybór tego zawodu, polecał determinację i upór. Przypomniał, jak sam dziesiątki razy wysyłał redakcjom teksty, nie doczekując się żadnego odzewu.

Ostatni wykład zatytułowany „Historia w służbie polityki?” poprowadził dr Maciej Zakrzewski z Instytutu Pamięci Narodowej. Ekspert pokazywał na konkretnych przykładach, że historia co kilkadziesiąt lat pisana jest na nowo: to samo wydarzenie w podręcznikach sprzed 50 lat i obecnych zazwyczaj opisane jest z całkiem różnej perspektywy. Przekonywał uczestników, że najlepszym sposobem na poznanie historii jest czytanie gazet z danego okresu. To one dają najpełniejszy obraz nastrojów i realiów w danym czasie. Podręczniki zawsze są w pewien sposób wypaczone przez upływ czasu czy przekonania autorów.

– To budujące, że młodzi ludzie tak aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Chcieli się czegoś naprawdę dowiedzieć, mieli pytania i gotowe przemyślenia, którymi chętnie się dzielili – mówi Krzysztof Tenerowicz, Prezes Zarządu Fundacji Centrum im. Władysława Grabskiego. – Cieszę się, że firmy będące liderami rynku, takie jak KGHM, dostrzegają potrzebę inwestowania w młodych i ambitnych ludzi – dodaje.

– Świetna, ciekawa świata i dziennikarstwa młodzież na #AkademiaPatriotyzmu w Krakowie. Godziny warsztatów o mediach, dyskusji i pytań. Nie będzie z Polską źle, jeśli tak będą wyglądali jej przyszli liderzy – napisał na Twitterze po spotkaniu Marcin Makowski.

Materiał Akademia Patriotyzmu

Data:
Kategoria: Się Udało
Tagi: #
Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.