Oczywiście zawarcie umowy jest tylko następstwem transakcji z 2008 r. , bo to wtedy Fiat przejął od rządu Serbii część akcji w Zastavie za ponad 700 mln euro. Ubiegłoroczne porozumienie nie dało koncernowi jednak możliwości przejęcia pakietu większościowego. Dopiero teraz na mocy grudniowego porozumienia udziały koncernu z Włoch w Zastavie wzrosły do 67 proc.
Jak informują władze Fiata są zamiary aby zwiększyć produkcję aut w zakładach w Kragujevacu do 200 tys. rocznie. Zapowiedzi są na pewno uzasadnione, bo do tej pory na modernizację i rozbudowę linii montażowych Włosi wydali 100 mln euro. Podobne środki zostały przewidziane w budżecie koncernu na rok 2010.
Podczas podpisania umowy serbski minister finansów Mladjan Dinkic zapowiedział, że w 2011 r. w fabrykach Zastavy ruszy produkcja dwóch nowych modeli Fiata. Będą one eksportowane głównie do Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych.
Jak udało się nam dowiedzieć w serbskich zakładach będzie produkowany nowy model małego auta miejskiego pod nazwą Topolino, który ma zastąpić produkowane od lat w Tychach Seicento. W tym samy czasie słychać głosy niepokoju w Fiat Auto Poland, bo ten model miał być następnym flagowym samochodem produkowanym w Polsce. Do tego dokładają się informację o przeniesieniu produkcji Nowej Pandy do Włoch po restajlingu.
Oczywiście można zrobić wszystko, ale trzeba pamiętać, że Fiat Auto Poland produkuje swoje autka na wysokim światowym poziomie jakościowym i może się okazać, że klienci odwrócą się od tych modeli jeśli dotrze do nich informacja, że te samochody nie są produkowane już w Tychach. Piszemy o tym na podstawie informacji jakie spływają do FAP z europejskiej sieci dilerskiej Fiata w Europie.
Mamy nadzieję, że te ostatnie decyzje Koncernu nie będą przysłowiowym strzałem w swoją własną stopę.
Wajcha
Źródło: TVP Info oraz informacje własne.