Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Rosja powinna odpowiedzieć za kradzież i sprzedaż ukraińskiego zboża

Jeszcze przed rozpoczęciem inwazji na pełną skalę marynarka wojenna FR zablokowała drogę morską do eksportu ukraińskiego zboża. Na skutek wojny Ukraina już w ciągu 5 miesięcy jest pozbawiona nie tylko sprzedaży własnych plonów do podstawowych rynków państw Azji i Afryki, lecz także zabezpieczenia prac WFP (Światowy Program Żywnościowy ONZ). Według oceny Bloomberga, do końca bieżącego roku ukraińskie portu potrafią wyeksportować najwyżej 2 mln ton miesięcznie z ponad 20 mln ton zablokowanego zboża.

Rosja powinna odpowiedzieć za kradzież i sprzedaż ukraińskiego zboża
źródło: gy934j_5e563744e5fea4_15581834

Rosyjska armia opróżnia spichlerze na zajętych terytoriach południa i wschodu Ukrainy. Skradzione zboże jest wywożone do Krymu i Rosji, stąd do państw Bliskiego Wschodu. Siergiej Aksjonow, szef rosyjskiej administracji okupacyjnej potwierdził ten fakt, że skradzione zboże z obwodów Chersońskiego i Zaporoskiego jest wywożone do anektowanego Krymu, a później dostarczone do portów Sewastopola i Kerczu.

Putin już nie ukrywa, że ukraińskie zboże wywozi się bezprawnie i proponuje wymienić to na zniesienie sankcji dla Rosji. O tym on poinformował pod czas swojej wizyty 19 lipca 2022 r. w Iranie przed spotkaniem z prezydentem Turcji R.T.Erdoganem: należy znieść wszelkie ograniczenia w eksporcie rosyjskiego zboża, "jeśli chce się poprawy sytuacji na rynku żywności". "Ułatwimy eksport ukraińskiego zboża, ale wychodzimy z tego, że wszystkie ograniczenia związane z dostawami rosyjskiego zboża zostaną zniesione. Do tej pory nikt się nie sprzeciwiał. W tym amerykańscy partnerzy" – powiedział cynicznie rosyjski prezydent. Ponadto Putin poinformował o wzroście rosyjskiego eksportu zboża w tym roku z 30 mln ton zboża do 50 mln ton.

Nietrudno się domyślić, że mówimy o skradzionym ukraińskim zbożu. Udokumentowano wiele przypadków eksportu przez Rosjan zboża z południowych i wschodnich regionów Ukrainy oraz dostarczenia go do portów państw Bliskiego Wschodu. Przed wpłynięciem na Morze Czarne rosyjskie statki wyłączają czujniki pokładowe. Na radarach statki pojawiają się w połowie drogi do miejsca przeznaczenia.

Rosja dostarczyła ukraińskie zboże do 15 portów świata. Najczęściej statki cumowano na wybrzeżach Turcji. Rosyjskie statki wpłynęły do dziewięciu tureckich portów: Deringje, Iskenderun, Nemruth, Samsun, Bandirma, Marmara, Karasu, Mersin, Atacas. Ponadto, nielegalnie przejęte od rolników plony zostały dostarczone przez masowce do syryjskich portów w Latakii i Tartus, do izraelskiej Hajfy, irańskiego Amirabadu oraz portów w Poti (Gruzja) i Bejrucie (Liban).

Delta Streamline LTD (Malta), Amur shipping LTD (Rosja), Treveler Shipping LLC (Rosja), Silverline Shipping LLC (Rosja), Donmaster LLC (Rosja), Sormovo Ship LLC (Rosja) i Victoria River & Sea Transport LTD (Turcja) są zaangażowane w nielegalny transport zboża.

"Sprzedawcami" skradzionego zboża są rosyjskie firmy: Otwarta Spółka Akcyjna (dalej WAT) "Petrokchleb-Kubań" (numer podatkowy 2310109650); WAT "Spółka April" (2311232047); WAT "Krasnogwardiejski Elevator" (9105010531); WAT "TD Fregata" (2462040308); WAT "Agro-Fregata" (6141055691); WAT Grain Logistics (6167196351); WAT Athena (6161095847); WAT "Chlebkom" (2308100890).

Rosja ukradła i wyeksportowała zboże i nasiona oleiste o wartości ponad 613 mln dolarów z tymczasowo okupowanych terytoriów Ukrainy. Obecnie łączna kwota odszkodowań i strat z powodu wojny w rolnictwie wynosi 27,6 mld USD, z czego największą kategorią są straty spowodowane niezebraniem upraw ozimych (1,4 mld USD) i zniszczonym sprzętem (926 mln USD).

Ukraina liczy na szybką i zdecydowaną reakcję ze strony UE, Stanów Zjednoczonych i innych partnerów koalicji sankcyjnej. Wynikiem powinno zostać włączenie do wykazów sankcyjnych wszystkich firm zaangażowanych w nielegalny handel, a także wprowadzenie ograniczeń prewencyjnych w celu zapobiegania takim przestępstwom.

Wszystkie osoby zaangażowane w transport lub sprzedaż skradzionego zboża na Ukrainie powinny uświadamiać poniesienie nieuniknionej odpowiedzialności. Sankcje powinny obejmować masowce, porty, armatorzy, firmy ubezpieczeniowe i brokerskie, nabywcy.

Data:
Kategoria: Świat
Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.