Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

ACTA2 ograniczy Edukację

Niedługo Parlament Europejski w tym nasi polscy europosłowie zaczną debatę nad budzącą szerokie kontrowersje oraz protesty zwane StopActa2 DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Internauci, politycy, ruchy społeczne które w chwili obecnej wyrażają swój sprzeciw w/w dyrektywie jak najbardziej w mojej ocenie słuszny zapomnieli iż oprócz świata cyfrowego i ogólnego rozwoju społeczeństwa w w/w dyrektywie kryje się kolejny haczyk, którego zadaniem ma być ograniczenie tych oto zapisów prawa: art. 2 i 3 dyrektywy 2001/29/WE, art. 5 lit. a) i art. 7 ust. 1 dyrektywy 96/9/WE, art. 4 ust. 1 dyrektywy 2009/24/WE oraz art. 11 ust. 1 niniejszej dyrektywy.

ACTA2 ograniczy Edukację
źródło: protest warszawa

Niedługo Parlament Europejski w tym nasi polscy europosłowie zaczną debatę nad budzącą szerokie kontrowersje oraz protesty zwane StopActa2 DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Internauci, politycy, ruchy społeczne które w chwili obecnej wyrażają swój sprzeciw w/w dyrektywie jak najbardziej w mojej ocenie słuszny zapomnieli iż oprócz świata cyfrowego i ogólnego rozwoju społeczeństwa w w/w dyrektywie kryje się kolejny haczyk, którego zadaniem ma być ograniczenie tych oto zapisów prawa: art. 2 i 3 dyrektywy 2001/29/WE, art. 5 lit. a) i art. 7 ust. 1 dyrektywy 96/9/WE, art. 4 ust. 1 dyrektywy 2009/24/WE oraz art. 11 ust. 1 niniejszej dyrektywy.

Skąd takie stwierdzenie o zabijaniu, ograniczaniu edukacji? 

Art.4 proponowanego rozwiązania ( w/w dyrektywy zwanej ACTA2) zawiera groźny zapis którego konsekwencją jest cofnięcie możliwości bezpłatnego wykorzystywania materiałów objętych ochroną majatkowych praw autorskich w celach edukacyjno - dydatkycznych.  Pozwolę sobie zacytować art.4 ustęp 4  w/w dyrektywy:

4.Państwa członkowskie mogą przewidzieć godziwą rekompensatę za szkodę poniesioną przez podmioty praw z tytułu korzystania na podstawie ust. 1 z ich utworów lub innych przedmiotów objętych ochroną.

  Co za tym idzie zostanie nałożony kolejny obowiązek rejestracji wykorzystania materiałów w placówkach takich jak szkoły, uczelnie czy pracownie dydaktyczne. 

Jak to może wyglądać w praktyce? 

Wyobraźmy sobie jak Pani/Pan dyrektor we wrześniu prosi nauczycieli o opracowanie listy materiałów, z których będą korzystać na lekcjach w celu zakupu licencji na poszczególne utwory.... czy też ograniczanie w/w listy ze względu na sytuację finansową placówki lub całkowite zaprzestanie wykorzystywania materiałów w danej placówce.

Nie wyobrażam sobie, by na lekcji muzyki nauczyciel biegł do sekretariatu, sprawdzać jakiego wykonawcy preludium Chopina może zaprezentować i czy jest on na liście zakupionych licencji , czy też jak ma wybijać rytm marszu skoro nie wiadomo który autor marszu przypisuje sobie prawo np. do sekcji perkusyjnej.

No może te poprzednie przykłady czy rozważania są daleko idącą nadinterpretacją, ale myślę, że nie, już dziś świat wytwórni, tzw. -  twórców,  ogarnęła mania pozywania się w sądach o wykorzystanie jakiejś części utworu w swojej interpretacji czy też plagiat gdyż takt zawiera podobny układ melodyjny. Zaznaczam TAKT nie utwór.

Ale  to tylko muzyka a co z resztą przedmiotów ? No tak, pewnie i lektury nikt nie obejrzy na lekcji i książki nie poczyta na głos bez zakupu praw do odtwarzania publicznego, gdyż klasa to niestety już publiczne odtwarzanie.  

Więc nauczyciele, wykładowcy, edukatorzy i promotorzy kultury ale tej Kultury.  Świat w którym żyjecie  mimo tylu reform jakie przeszliście w swoich karierach, nie doświadczyliście jeszcze tego, co może faktycznie utrudnić wam pracę i odebrać możliwości rozwijania, - w sposób kreatywny potrzeb kolejnego pokolenia nad którego dobrem edukacji czuwacie.

Myślę że warto by świat edukacji przeanalizował te zapisy, -  na które mogłem zwrócić uwagę dzięki  ludziom - monitorujących w inicjatywie  StopActa2 -

Data:
Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.