Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Fiat w Polsce ma powody do dumy, a pracownicy też???

Prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni po odebraniu wyróżnienia, został poproszony o wypowiedź na temat planów i sytuacji firmy w tamtym czasie.

W lutym 2008 roku jednym z laureatów wyróżnienia dla "Tego, który zmienia polski przemysł" był Fiat Auto Poland z Tych. Nasza firma otrzymała tytuł za długoletni, konsekwentny rozwój i inwestycje w Polsce wpływające nie tylko na krajowy rynek, ale na całą polską gospodarkę.

W lutym 2008 roku jednym z laureatów wyróżnienia dla "Tego, który zmienia polski przemysł" był Fiat Auto Poland z Tych. Nasza firma otrzymała tytuł za długoletni, konsekwentny rozwój i inwestycje w Polsce wpływające nie tylko na krajowy rynek, ale na całą polską gospodarkę.

Plany Fiata w Polsce na nadchodzący okres wyglądają bardzo ambitnie. Szykuje się coś poważnego. Jakie będzie to miało przełożenie na zatrudnienie w firmie? Czego wkrótce możemy się spodziewać, jeśli chodzi o produkcję?



- Zakład w Tychach jest w tej chwili wielkim placem budowy, trwają prace wykończeniowe przy rozbudowie nowej spawalni; trwa rozruch produkcyjny nowej, supernowoczesnej lakierni, zbudowano nowe hale magazynowe i nowe zaplecze socjalne dla nowo przyjmowanych pracowników, w ub. roku przyjęto ich ponad 1000,a w samym styczniu tego roku już następnych 350. W sumie na spawalni zostało zainstalowanych ok. 700 robotów. A co najważniejsze - wielka inwestycja prowadzona jest przy utrzymywaniu normalnego rytmu produkcyjnego. W tym roku uruchomimy nowy model samochodu dla konkurencji (model Ka dla Forda - przyp.red.). Wyprodukujemy ok.450 tys. samochodów, a może i więcej. Z linii produkcyjnych zjeżdżać będzie ok. 2 200 samochodów dziennie! Będzie to jeden z największych zakładów produkujących samochody w Europie. Prawie 96% produkcji trafia na eksport, a Panda to w tej chwili najlepszy produkt Made in Poland, który szczyci się wieloma otrzymanymi nagrodami, o których wspomniałem poprzednio. Samochody Fiat Panda i nowy Fiat 500 zdobyły wiele prestiżowych trofeów, w tym najcenniejsze w przemyśle motoryzacyjnym - tytuły Car of the Year. Mało, który z zakładów w Polsce ma taką stabilizację i jasny program rozwoju.



Ale nic nikomu nie jest dane na zawsze - konkurencja jest ogromna i tylko ciągły rozwój i doskonalenie pozwalają być lepszym i produkować konkurencyjne na światowych rynkach samochody. Fiat 600, Panda, teraz nowy Fiat 500 zdecydowanie zawładnęły segmentem A europejskiego rynku samochodowego, potwierdzając, że konstruktorzy i projektanci Fiat są mistrzami świata w tej dziedzinie. Nasi pracownicy w Tychach, ale również nasi dostawcy i kooperanci mają w tym sukcesie swój udział i mają powody do satysfakcji, powiedziałbym dumy, że udało im się zrealizować w praktyce ich projekt, jakim jest nowy Fiat 500.



Firma, produkty pracownicy - szczycicie się poważnymi osiągnięciami. Proszę pochwalić się najważniejszymi. Interesujące są zwłaszcza te, które polskie przedsięwzięcia Fiata doprowadziły na szczyt. Wszak np. zakład w Tychach stawiany jest za wzór innym?

Rzeczywiście, ostatnie lata to pasmo sukcesów zakładu Fiat Auto Poland w Tychach. To, że nowy Fiat 500, a wcześniej Fiat 600 i Fiat Panda są produkowane w tyskim zakładzie, nie jest dziełem przypadku. Jest wyrazem uznania ze strony koncernu dla kwalifikacji pracowników i profesjonalizmu kadry menedżerskiej. Osiągnięcia Fiat Auto Poland w obszarze organizacji pracy i zarządzania poprzez jakość - zostały dostrzeżone i docenione przez liczne krajowe i zagraniczne organizacje certyfikujące m.in. w 2007 r. tyski zakład Fiat Group Automobiles dołączył do prestiżowego grona przedsiębiorstw "Word Class Manufacturing", to jest posiadających i stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej. Wcześniej osiągnięcia zakładu zostały zauważone i docenione przez komitet Polskiej Nagrody Jakości. Ale nie tylko instytucje certyfikujące dostrzegły poziom techniczny i jakość produkowanych tutaj samochodów - zdarzyło się to po raz pierwszy w historii, ze konkurencja wyłącznie temu zakładowi powierzyła uruchomienie produkcji swojego nowego samochodu. To jest najlepsza rekomendacja i ocena zakładu.



Tego pytania jednak nie unikniemy. W różnych firmach w Polsce, ba, także w Europie, a więc również u Was, pojawiają się płacowe postulaty pracownicze, do tego nie ma zgody na proponowane zmiany systemu pracy? Urwijmy wszelkie spekulacje i plotki. Jak to wygląda w Fiacie?



- W Fiat Auto Poland dyrekcja zakładu na początku każdego roku prowadzi rozmowy ze wszystkimi związkami zawodowymi działającymi w Spółce - a jest ich siedem - celem uzgodnienia tzw. pakietu ekonomicznego, w skład, którego wchodzą m.in. podwyżki płac. Te rozmowy trwają w czasie, z uwagi na ilość związków. Dodatkowa trudność polega także na tym, ze porozumienie muszą podpisać wszystkie związki działające w Spółce. Ale zawsze prędzej czy później dochodzimy do porozumienia. Tak też, jak sądzę, będzie i w tym roku.



Jakie produkty będą wytwarzane w polskich zakładach Fiata pod koniec bieżącego roku ? Zdaje się, że jesteśmy coraz bliżej końca produkcji Seicento?



- W tym roku produkujemy w Tychach Fiata 600, Pandę i nowego Fiata 500, który zachwyca Europę i na który zebraliśmy już ponad 140 tyś. zamówień. Trwa proces inwestycyjny związany z przygotowaniami do uruchomienia produkcji nowego samochodu dla konkurencji. Co do Fiata 600, to pragnę zauważyć, że jest to jeden z najbardziej niezawodnych samochodów na rynku europejskim, a jednocześnie najtańszy. W ub. roku wyprodukowaliśmy ich prawie, 36 tys. z tego 94% na eksport. To nie jest mało. Rynek zdecyduje o tym, kiedy ten samochód przestanie być produkowany.

Czy można powiedzieć, że samochody Fiata z Polski są już całkowicie "spolonizowane"? Jak w przybliżeniu wygląda siatka dostawców?



- Proces polonizacji jest różny dla poszczególnych modeli - średnio można przyjąć, że 80% części do produkcji pochodzi od dostawców krajowych, natomiast ok. 20% od dostawców zagranicznych. Współpracujemy w tej chwili ze 114 dostawcami krajowymi i 152 zagranicznymi. Do największych zagranicznych należą Magneti Marelli, Bosch, Powertrain, Continental, natomiast polscy dostawcy - licząc także firmy zagraniczne z siedzibą w Poslce - to Magneti Marelli, Johnson Controls czy Delfo.



Osoby postronne słyszą "Fiat Auto Poland" - a myślą tylko o fabryce w Tychach, względnie w Bielsku. Tymczasem struktura grupy Fiata w Polsce jest o wiele bardziej rozbudowana i skomplikowana?



- W Polsce Fiat jest obecny od 1921 r. Grupa Fiat jest jednym z największych inwestorów zagranicznych w Polsce - na koniec 2006 roku zainwestowała około 2 mld USD - i jednym z czołowych polskich eksporterów - w 2006 roku wartość eksportu wyniosła 12,6 mld zł. Dziś grupa liczy 19 spółek, w tym 4 joint venture i zatrudnia ok. 12 tys. osób. Obroty Grupy w Polsce w 2006 r. - razem z jv, bez spółek finansowych - wyniosły 17,1 mld zł. Spółki z udziałem Fiata w Polsce są m.in. w, Sosnowcu, Płocku i Warszawie.



Jeśli można prosić o kilka liczb, dotyczących wartości inwestycji, wielkości produkcji, obrotów?



- Tutaj posłużę się ściągą, bo nie sposób wszystkiego ogarnąć pamięcią. Fiat Auto Poland SA, największa ze spółek Grupy Fiata w Polsce, wyprodukowała w ub.r. w zakładzie w Tychach dokładnie 361 787 samochodów. W tym Pandy było 260 695 szt., pięćsetki - 65 116, a sześćsetki - 35 976 szt. 96,3 % tych produktów, czyli 348 354 sztuk trafiło na eksport do 60 państw na świecie - najwięcej do Włoch - 253 929 szt., a potem w kolejności m.in. do Niemiec - 18 279, Francji - 18 246, Anglii - 10 170, Hiszpanii - 9 027, Holandii - 8 280, Grecji - 5 072, Szwajcarii - 4 015, Austrii - 3 604 i Belgii - 2 568 szt. Na liście odbiorców jest też Rosja, która odebrała 1 058 sztuk fiatów z Tychów i Japonia, która kupiła ich 705. Pandy jeżdżą także po drogach tak egzotycznych krajów jak: Gwadelupa, Wenezuela, RPA czy Chile. Wartość eksportu wyniosła około 2,61 mld euro.

Bardzo ważnym wydarzeniem w historii Fiat Auto Poland było uruchomienie w maju ub.r. produkcji nowego Fiata 500, którego światowa premiera miała miejsce w Turynie 4 lipca 2007. Od dnia premiery - 500-tka wzbudza ogromne zainteresowanie i zbiera bardzo przychylne opinie zarówno wśród prasy specjalistycznej, jak i klientów. To auto o długości zaledwie 355 cm uzyskało 5 gwiazdek w teście EuroNCAP. Zdobyło wiele prestiżowych nagród, m.in. "EuroCarBody 2007"; "Auto Europa 2008"; "Car of the Year 2008"; "Auto nr 1 w Polsce". Jest to już drugi samochód produkowany w polskiej fabryce Fiata, który zdobył zaszczytny tytuł "Car of the Year" - poprzednim w 2003 r. była Panda.



Na rynku krajowym Fiat Auto Poland sprzedał łącznie 39 292 auta osobowe i dostawcze, notując 18,3% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Marka została liderem tej klasyfikacji osiągając ponad 11% udział. Na wielkość tą złożyła się sprzedaż samochodów osobowych w ilości 28 808 szt. W liczbie tej znalazło się ponad 27,8 tys. fiatów, przeszło 800 modeli Alfy Romeo i 185 szt. Lancii.



....a od strony produktowej?



- Miniony rok był szczególny dla marki Fiat, gdyż z dużym powodzeniem wprowadziliśmy na rynek 3 nowe modele: Bravo, Linea i Sedici. Dzięki nim zasadniczo zmieniliśmy strukturę sprzedaży. Jeszcze w 2006 roku samochody Fiat 600 i Panda stanowiły ponad połowę całości sprzedaży marki, natomiast w 2007 r. stanowiły niespełna 38%. Modele Grande Punto i Panda należą do jednych z najchętniej wybieranych przez klientów, zajmując 5 i 6 miejsce w rankingach sprzedaży.

W segmencie samochodów dostawczych Fiat od 5 lat jest liderem w rynku - wynik 10 484 szt. sprzedanych samochodów jest o prawie 30% wyższy niż rok wcześniej i daje nam udział w rynku na poziomie 19,57%. W gamie samochodów dostawczych coraz większym powodzeniem wśród klientów cieszą się auta większe, czyli Ducato, Doblo Cargo czy Scudo. Ducato był najlepiej sprzedawanym modelem na polskim rynku.

Szanowni czytelnicy zamieściłem specjalnie ten wywiad już sprzed ponad roku, bo mam pytanie do Prezesa:

Kto tak naprawdę napisał ten kwietniowy „List do związków” V-ce Prezesowi koncernu z Turynu?

Czy sformułowania zawarte w tym wywiadzie nie są podobne???

Ocenę zostawiam Państwu, ale zadam Wam pytanie:

Czy aby na pewno ktoś kto pisał ten list w imieniu koncernu Fiata w Turynie nie robił nam wody z mózgu????

Poszerzę również tą wypowiedź Prezesa danymi z 10 czerwca 2009 br.

Tekst zamieścił portal : www.wnp.pl na stronie pt.:

„Fiat w Polsce - majowe plusy i minusy”

Fiat Auto Poland wyprodukował w maju br. 53 221 aut, tj., o 11 615 szt. więcej (+27,9% w por. z V'2008). W ciągu pięciu miesięcy br. z tyskiej linii zjechały 245 932 samochody, czyli o 39 581 szt. więcej (+19,2%, w por. z okresem I-V'2008).

Majowa produkcja samego Fiata to 46 599 szt. W tym: Panda - 30 167 szt., 500 - 15 090 szt., 600 - 758 szt., Abarth 500 - 584 szt. Majowa produkcja Pandy i 500 na eksport wyniosła 44 119 szt. (+5 966 szt., +15,6%).


W ciągu pierwszych pięciu miesięcy fiatów z Tychów wyjechało 207 149 a w tej liczbie: Panda - 127 693 szt., 500 - 72 021 szt., 600 - 3 348 szt., Abarth 500 - 4 087 szt. Dla koncernu Ford wyprodukowano w tym samym czasie 38 783 szt. nowych modeli Ka.

Produkcja Fiat Auto Poland po 5 miesiącach stanowi ok. 73 proc. samochodów osobowych wyprodukowanych w Polsce. Na rynki zagraniczne do 48 państw trafiło 200 849 samochodów marki Fiat, tj. 97% w tym m. in. do: Włoch (112 104), Niemiec (41 339), Francji (17 572), Anglii (8 962), Holandii (3 952), Austrii (2 577), Belgii (2 271), Szwajcarii (1 732), Japonii (1 573), Grecji (1 547).

W dalszym ciągu utrzymuje się ponad trzykrotny wzrost produkcji Pandy i 500-tki na rynek niemiecki (w ub. roku 13 156 szt.).


W zakresie sprzedaży w maju br. Fiat Auto Poland sprzedał 2 777 aut osobowych (-2,6% w por. z V'2008), w tym: marki Fiat - 2 624 szt., Alfa Romeo - 95 szt., Lancia - 36 i Abarth - 22 szt. Dało to Fiatowi udział w rynku na poziomie 11%. W maju br. Fiaty były chętnie kupowane w Polsce i w sumie marka zajęła II miejsce w rankingu popularności.

Samochodów dostawczych sprzedano w maju 811 szt. z udziałem w rynku 25,89%. W tym rankingu od kilku lat Fiat Professional jest liderem na rynku.

W okresie I-V'2009 br. FAP sprzedał w Polsce 15 638 samochodów osobowych, w tym: marki Fiat - 15 001 szt. (+15%), Alfa Romeo - 396 szt. (+84,2%), Lancia - 169 szt. (+101,2%), Abarth - 72 szt. Udział marki w rynku po pięciu miesiącach br. wynosi niespełna 11%. Najlepiej sprzedające się samochody w tym czasie to: Fiat Panda - 4 048 szt. (+10,4%), Fiat Grande Punto - 3 529 szt. (-4,7%), Fiat Bravo - 2 074 szt. (+12,2%), Fiat 500 - 1 703 szt. (+230%).

Na polskich drogach pojawiły się 284 nowe Alfy Romeo MiTo i 106 nowych Lancii Delta. Wzrasta z każdym miesiącem także zainteresowanie nowymi modelami spod znaku Skorpiona (sprzedano 72 auta marki Abarth).

Sprzedaż samochodów Fiat Professional po 5 miesiącach br. wyniosła 4 206 szt. (-11%) z udziałem w rynku 22,72%, w tym m.in.: Ducato - 1 989 szt. (+15,1%), Doblo Cargo - 628 szt. (-22,2%), Fiat Fiorino - 586 szt. (+69,9%). Fiat Professional jest liderem w sprzedaży pojazdów dostawczych, a najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku jest Fiat Ducato.

Odopiedź na tytułowe pytanie dajcie sobie szanowni pracownicy sami!!!

Zamieścił Wajcha

Źródło: Internet portal: www.wnp.pl, autor wywiadu: A.Grabałowski: tekst opublikowano: 2008-02-15.
Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.