Dziedziniec - lapidarium w zespole kamienic staromiejskich tworzących Muzeum Warszawy przykryłyby szklane tafle na dwóch podporach ze stali. - Mamy zgodę na szklany dach - zdradziła po fecie wręczenia Nagród Architektonicznych Prezydent Warszawy osoba dobrze zorientowana w temacie. - Nic nie powiem. Odbyło się posiedzenie Komitetu ds. UNESCO. Czekam na opinię na piśmie i na uzasadnienie. Powinna być w grudniu - mówi Ewa Nekanda-Trepka, dyrektorka Muzeum Warszawy.
Komitet Światowego Dziedzictwa UNESCO wpisał odbudowane Stare Miasto na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego 2 września 1980 r. Każda taka zmiana jak ta wymaga przemyślenia, bo grozi wykreśleniem warszawskiej Starówki z prestiżowej listy UNESCO.
Stare Miasto niezwykle poprawiło swoją estetykę. Architekci i konserwatorzy zabytków przywrócili mu wygląd z czasów świetności z połowy XVIII w. Wewnętrzne kwartały zabudowy zostały rozrzedzone, by do domów wpadało więcej światła. Przybyło zieleni. Starówka stała się dzielnicą mieszkaniową. Powstało wiele instytucji kultury, galerii sztuki i przedszkoli.
W uzasadnieniu wpisu Starego Miasta na listę UNESCO można przeczytać: "Ponad 85 proc. zabytkowego centrum Warszawy zostało zniszczone przez nazistowskie oddziały okupacyjne. Po wojnie mieszkańcy Warszawy podjęli dzieło odbudowy, które doprowadziło do odtworzenia kościołów, pałaców i domów będących symbolem polskiej kultury i narodowej tożsamości. Jest to wyjątkowy przykład całkowitej rekonstrukcji zespołu historycznego".
- Ten projekt wprowadzi nas w nowoczesność - mówiła Ewa Nekanda-Trepka po ogłoszeniu wyników konkursu architektonicznego w 2015 r. Wygrała koncepcja Lapidarium pod szklanym dachem, który ma pełnić funkcję reprezentacyjną oraz służyć organizowaniu wystaw czasowych, koncertów czy konferencji naukowych.
- Pierwotna idea [Stanisława Żaryna] osi widokowej łączącej romantycznie ukształtowane wnętrza między kamienicami przyświecała nam, kiedy projektowaliśmy dach. Nabiliśmy go na dwie długie i cienkie "szpilki" o wysokości ponad 11 m. Dach ze szkła delikatnie dotyka gzymsu kamienicy - mówił po rozstrzygnięciu konkursu Jan Bagiński, architekt z pracowni Aré.
Muzeum Warszawy kończy kompleksową modernizację 11 kamienic za ok. 40 mln zł brutto. Koszt szklanego dachu nie został jeszcze oszacowany.
źródło: warszawa.wyborcza.pl