Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Gospodarka więcej

Kurierzy przesiadają się do elektryków

Kurierzy przesiadają się do elektryków
źródło: pixabay

Globalne firmy kurierskie już nie tylko kupują, ale też same zaczynają produkować auta elektryczne, które będą bardziej dopasowane do ich potrzeb.

Elektryczne samochody dostawcze jeździły we flocie amerykańskiego UPS już prawie 90 lat temu, jednak kolejne dekady należały do silników Diesla. Auta na baterie ponownie weszły do floty UPS 17 lat temu, ale dopiero teraz pojawiła się realna szansa, że wygrają wyścig technologiczny, chociaż ich pozycji zagrażają samochody na wodór, gaz sprężony (CNG) i płynny (LNG).

UPS stawia sobie cel, aby w ciągu dwóch lat co czwarte nowe auto miało napęd alternatywny lub „zaawansowany technologicznie” (wliczając w to hybrydy elektryczne i pneumatyczne). Do 2040 roku przynajmniej 40% całej floty ma już korzystać z takich rozwiązań. Skala tego przedsięwzięcia jest ogromna, bo firma ma blisko 110 tys. pojazdów na całym świecie, a konkurencja nie chce zostawać w tyle.

Do realizacji strategii UPS zaangażuje się w budowę własnej floty elektrycznych dostawczaków, w czym ma jej pomóc Workhorse Group, z której aut elektrycznych korzysta już m.in. DHL. Kilka tygodni temu szefowie UPS zapewnili, że zbudowane wspólnie z Workhorse auta będą kosztowały podobnie jak wersje z silnikami Diesla, ale będą lżejsze, dzieki czemu będą jeździły szybciej, pokonywały przynajmniej 160 km na jednym ładowaniu i w całym cyklu życia będą kosztowały mniej od wersji spalinowych.

Amerykanie biorą przykład z Deutsche Post, która od kilku lat na własne potrzeby produkuje małe elektryczne dostawczaki pod marką StreetScooter, przy tworzeniu których pomaga jej uniwersytet techniczny w Akwizgranie. Do tej pory na niemieckie ulice wyjechało ich ponad 5,5 tysiąca, a firma ogłosiła przed kilkoma tygodniami, że wybyduje drugą fabrykę w Düren, co pozwoli jej osiągnąć zdolności produkcyjne na poziomie 20 tys. pojazdów rocznie. 

Naukowcy z Instytutu Fraunhofera ICT pracują ponadto nad wersjami na ogniwa paliwowe, których „krótka” seria kilkuset egzemplarzy testowych już jeździ we flocie DHL. Kolejne prace dotyczą tzw. REx-ów w autach bateryjnych, czyli małych silników spalinowych, podobnych do stosowanych w popularnym BMW i3, ale zasilanych biometanem np. z odpadów rolniczych. Dzięki temu auta wciąż mają być eko, ale gdy wyczerpie im się bateria, przejadą jeszcze kolejne 80 km. Nowe modele, podobnie jak produkowane już dziś seryjnie, mają nie tylko jeździć we flocie niemieckiej poczty i DHL, ale trafić do sprzedaży.

Niemiecka poczta idzie w coraz większe samochody na prąd. Do końca tego roku na ulice wyjechać ma 2,5 tys. w 100% elektrycznych StreetScooterów Work XL, powstających we współpracy DHL z Fordem. Auta projektowane przez firmę kurierską powstają na bazie Forda Transita z bateriami i napędem powstającymi w akwizgrańskiej fabryce StreetScootera. Ciężarówki o pojemności 20 m sześc. wyposażane są w baterie 30, 60 lub 90 kWh, pozwalające na pokonanie autem załadowanym po brzegi nawet 200 km. Zwykle dostawczaki będą mogły jednak osiągać większe odległości na jednym ładowaniu. Work XL są od niedawna sprzedawane i serwisowane przez sieć Forda, co ma pomóc StreetScooterowi w promocji i sprzedaży aut.

Należące do francuskiej poczty DPD nie planuje na razie własnej produkcji, ale chętnie kupuje gotowe rozwiązania lub współpracuje w ich dostosowywaniu do potrzeb firm kurierskich. Słowacki oddział DPD kupił od Voltii powiększone Nissany e-NV200. W ubiegłym miesiącu do brytyjskiego oddziały DPD dotarły z kolei pierwsze elektryczne FUSO eCantery, produkowane przez spółkę należącą do Daimlera z niewielkim udziałem Mitsubishi. Auta wyróżniają się na tle konkurencji możliwością ładowania z mocą 70 kW i to pomimo zasięgu na jednej baterii na poziomie 200 km.

Co ciekawe, elektryki zaczyna testować także Poczta Polska. Firma wspiera m.in. warszawski start-up JedenŚlad, który wspólnie z łódzkim TrybEco dostarczył mu testowe wersje elektrycznych trójkołowców o zasięgu od 50 do 200 km. Poczta czeka też na dostarczenie jej przez Ursus pierwszych egzemplarzy elektrycznej ciężarówki Elvi, o dopuszczalnej masie do 3,5 tony, ładowności 1,1 tony i zasięgu przynajmniej 150 km, budowanej wspólnie z poznańskimi zakładami Cegielskiego. Na razie firma przebija się na europejskich rynkach ze swoimi elektrycznymi i wodorowymi autobusami, ale to w elektrycznych dostawczakach specjalnego przeznaczenia widzi niszę, która ma jej pomóc rozwinąć skrzydła.

Także Melex rozwija swoją ciężarówkę N.Truck. Auto z Mielca, podobnie jak Elvi Ursusa, ma się mieścić w kategorii do 3,5 tony, ale z ładownością do 2 ton. Na razie, za 3 mln zł, powstaje jego prototyp.

źródło: wysokienapiecie.pl

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.

mBlogi więcej

  • Avatar

    ZEŁENSKI POZOSTANIE PREZYDENTEM UKRAINY W OBLICZU WOJNY – THE ECONOMIST

    W miarę zbliżania się 20 maja 2024 r. narastają kontrowersje dotyczące możliwości przeprowadzenia kolejnych wyborów prezydenckich na Ukrainie i legalności prezydentury Wołodymyra Zełenskiego, zwłaszcza biorąc pod uwagę trwającą

  • Avatar

    Ukraina potrzebuje wsparcia sojuszników i partnerów również w branży medycznej. “Rehabilitujemy człowieka – człowiek rehabilituje wszystko!”

    Pełnoskalowa inwazja wojsk rosyjskich na Ukrainę trwa już trzeci rok. Rosyjska agresja doprowadziła do katastrofalnego zniszczenia infrastruktury społecznej, krytycznej, energetycznej i przemysłowej. Zniszczono ogromną liczbę szkół,

  • Avatar

    PRÓBA ZAMACHU NA ROBERTA FICO… KTO ZYSKUJE, A KTO JEST ZASTRASZANY?

    15 maja doszło do zamachu na życie słowackiego premiera Roberta Fico, który został kilkakrotnie postrzelony w brzuch i klatkę piersiową. Przestępstwa dokonał 71-letni słowacki pisarz Juraj Cintula, który został zatrzymany na miejscu.

  • Avatar

    Ofensywa Rosjan na Charków ceną opóźnienia wsparcia militarnego. Ukrainskie wojsko robi wszystko możliwe, żeby utrzymać linię frontu

    10 maja rosyjskie wojska okupacyjne przekroczyły granicę państwową Ukrainy i rozpoczęły działania zbrojne na północy obwodu charkowskiego, obecnie tam się toczą intensywne walki. Kreml angażuje w ofensywę znaczne siły, nie licząc się

  • Avatar

    Nowe umowy pomiędzy regionami Ukrainy a Europą wzmocnią obronę i bezpieczeństwo międzynarodowe. Ukraina jest silna wraz ze wsparciem swoich sojuszników

    Drugi Międzynarodowy Szczyt Miast i Regionów trwający 8 i 9 maja odbył się w Kijowie w ramach Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych pod przewodnictwem Prezydenta Ukrainy. Obecne wydarzenie z udziałem ponad 250 przedstawicieli ukraińskich i

  • Avatar

    URATUJMY CHARKOWSKIE DZIECI PRZED CODZIENNYM OSTRZAŁEM ROSYJSKICH BOMB

    Przed inwazją Rosji na Ukrainę, Charków był drugim najbardziej zaludnionym miastem na Ukrainie, z 1,4 miliona oficjalnie zarejestrowanych mieszkańców i 2 milionami Ukraińców faktycznie tam mieszkających. Charków znajduje się zaledwie

  • Avatar

    UKRAINA OSTOJĄ MIĘDZYNARODOWEGO PORZĄDKU PRAWNEGO

    Dzień pamięci i zwycięstwa nad nazizmem w II wojnie światowej ma wyjątkowe znaczenie dla całej światowej społeczności. 79 lat temu wspólne działania koalicji antyhitlerowskiej wprowadziły świat ponownie w orbitę panowania prawa,

  • Avatar

    EFEKTOWNA INAUGURACJA PUTINA NIE POMOŻE MU UZYSKAĆ LEGITYMIZACJI W OCZACH CYWILIZOWANEGO ŚWIATA

    Na 7 maja 2024 r. zaplanowano inaugurację Władimira Putina w Moskwie. Dyktator, który został „wybrany” na prezydenta Federacji Rosyjskiej po raz piąty, będzie nielegalnie rządził krajem przez co najmniej kolejne 6 lat. Wydarzenie to

  • Avatar

    ZBRODNIE PRZECIWKO LUDNOŚCI CYWILNEJ UKRAINY. SPRAWCY MUSZĄ ZOSTAĆ UKARANI

    Dwa lata temu, po deokupacji północnych regionów Ukrainy, świat zobaczył przerażające konsekwencje zbrodni popełnionych przez rosyjskie wojska na ludności cywilnej. Niestety, wojska rosyjskie popełniały zbrodnie wojenne wcześniej i

  • Avatar

    Niepokojowy atom dla Europy… Czy MAEA może powstrzymać nuklearny szantaż Putina?

    Prawdopodobieństwo, że rosyjscy wojskowi i specjaliści Rosatomu dokonają sabotażu elektrowni jądrowej Zaporoże (Energodar) z potencjalnie katastrofalnymi konsekwencjami, pozostaje niezwykle wysokie. W końcu terroryzm nuklearny to dla Rosji

  • Avatar

    POMOC WOJSKOWA DLA UKRAINY KLUCZEM DO DOBROBYTU EUROPY

    Pełnowymiarowa inwazja Rosji na Ukrainę trwa już trzeci rok. Agresor codziennie atakuje spokojne ukraińskie miasta, zabija niewinnych ludzi, niszczy infrastrukturę cywilną, innymi słowy, robi wszystko, aby utrudnić i praktycznie

  • Avatar

    Rosyjskie zagrożenie wojenne wykraczające poza Ukrainę już nie jest żadnym wymysłem

    Kolejny nowy dzień i kolejny atak rosyjskich pocisków rakietowych, korygowanych bomb lotniczych (KAB) i dronów na Ukrainę. Charków, Sumy, Zaporoże, Chersoń, Mikołajów, Odessa są na ustach całego świata, ponieważ Putin próbuje zetrzeć

  • Avatar

    Rosyjskie zagrożenie jest coraz bliżej: Ukraina, Polska, kraje bałtyckie… To już rzeczywistość

    Ukraina jest codziennie bombardowana przez Kreml, co stało się już codziennością. Właśnie dzisiaj rosyjskiesiły powietrzne po raz kolejny zaatakowały regiony Ukrainy różnymi rodzajami broni, zadając poważny cios obiektom w sektorze

Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.