Telewizja Publiczna traci setki milionów złotych rocznie z powodu zaniżania jej oglądalności. W Polsce jej badania przygotowuje jedna firma i to według standardów nieobowiązujących w innych krajach
Ktoś zyskuje na manipulacji?
W Polsce stworzono jedyną w swoim rodzaju w Europie tzw. grupę komercyjną, czyli oglądalność w wieku od 16 do 49 lat. Właśnie oglądalność w tej grupie jest najbardziej premiowana przez domy mediowe w Polsce.
- „Grupa komercyjna” została wymyślona w latach 90., aby prywatne stacje telewizyjne mogły dostawać więcej pieniędzy niż telewizja publiczna. W tej grze interesów dziś prywatne stacje wspólnie z domami mediowymi zaniżają wpływy reklamowe mediom publicznym. Podział reklamowego tortu dokonywany według „grupy komercyjnej” 16-49 nie ma miejsca w żadnym państwie poza Polską. To patent wymyślony przez rodzimych magnatów medialnych, aby wyciągać z rynku reklamowego więcej pieniędzy niż wynika to z oglądalności – czytamy w „Gazecie Finansowej”.
Gazeta Finansowa