Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Kto na tym globalnym małżeństwie w motoryzacji zyska???

O co chodziło wierzycielom?

Fiat może już bez oporów przejmować Chryslera. Czy Amerykanie pozwolą przejąć Fiatowi tą narodową markę za przysłowiowego dolara?

logo

Amerykanie powiedzieli z obawą na początku "no", a teraz jednak mówią po namyśle "yes". Sąd Najwyższy USA orzekł, że nie ma zastrzeżeń wobec sprzedaży Chryslera grupie inwestorów, której przewodzi włoski Fiat. Odrzucił tym samym wnioski kilku wierzycieli, którzy domagali się wstrzymania wspieranej przez rząd w Waszyngtonie transakcji.

Biały Dom jest zadowolony z decyzji sądu, która oznacza, że transakcja zostanie sfinalizowana najprawdopodobniej już dzisiaj tzn.10 czerwca 2009. Według ekspertów otworzy ta decyzja drogę do restrukturyzacji trzeciego największego amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego i jego odrodzenia jako konkurencyjnej spółki.

Chrysler złożył pod koniec kwietnia wniosek o ochronę przed wierzycielami na czas restrukturyzacji. Na początku czerwca przedstawił plan reorganizacji, zakładający znaczne odchudzenie koncernu i sprzedaż pozostałych aktywów Fiatowi, związkowi zawodowemu pracowników przemysłu samochodowego (UAW) oraz rządom USA i Kanady. Projekt ten zaakceptował sąd upadłościowy, a także - pomimo zastrzeżeń trzech funduszy emerytalnych z Indiany oraz kilku grup konsumentów - sąd apelacyjny w Nowym Jorku.

Przeciwnicy transakcji odwołali się od tej decyzji do Sądu Najwyższego, który zgodził się odroczyć procedurę przejęcia Chryslera do czasu rozpatrzenia ich wniosku.

Wspomniane fundusze emerytalne argumentowały, że proces restrukturyzacji Chryslera faworyzuje wierzycieli niezabezpieczonych kosztem wierzycieli zabezpieczonych. Ci ostatni otrzymają bowiem łącznie tylko 2 mld USD z 6,9 mld USD, które zainwestowali w koncern. Ich zdaniem ministerstwo skarbu USA przekroczyło swoje uprawnienia, wspierając Chryslera dolarami, które Kongres USA przeznaczył wyłącznie na pomoc dla banków.

Zarówno Chrysler jak i administracja prezydenta Baracka Obamy apelowały do Sądu Najwyższego, aby nie blokował procedury przejęcia. Wskazywali, że gdyby do 15 czerwca do fuzji nie doszło, koncernowi groziłaby likwidacja, bowiem Fiat miałby wycofać się z transakcji.

Ostatecznie Sąd Najwyższy ocenił, że siła zastrzeżeń wierzycieli nie jest w stanie zagrozić aliansowi Chryslera i Fiata. Zdecydował więc, że dalsze odkładanie transakcji jest bezzasadne.

Wajcha

Źródło: Internet.
Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.