Czy prezydent Duda poprze kadencyjność samorządowców?
Andrzej Dera, minister w Kancelarii Prezydenta RP, sądzi, że prezydent nie pozwoli na działanie prawa wstecz.
Prezydencki minister powiedział, że w jego odczuciu jako prawnika, ewentualne zmiany powinny dotyczyć przyszłości i nie obejmować osób, które pełnią lub wcześniej pełniły funkcje w samorządach. Gdyby nowe prawo objęło od razu wszystkich, byłoby niezgodne z rzymską zasadą "Lex retro non agit" - powiedział Andrzej Dera w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem.
Minister uznał, że wprowadzenie ograniczenia dwóch kadencji dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast nie jest kwestią natury partyjnej, ale ogólnoustrojowej. Ma być bezpiecznikiem zapobiegającym podporządkowaniu całych gmin tym samym osobom. Dera dodał również, że nie są to nowe pomysły, że padają od wielu lat i nie raz były omawiane również z samorządowcami.
źródło: rp.pl
Panu Ministrowi Derze polecam opinię innych prawników ( o nieco większym dorobku w dziedzinie jurysprudencji):
"Mając na uwadze stopień ukształtowania sytuacji faktycznej podlegającej kwalifikacji prawnej, Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie odróżnia retroakcję właściwą od retroakcji pozornej (retrospektywności). Retrospektywność dotyczy stosunków zaistniałych wcześniej i nadal trwających (por. orzeczenie z: 31 stycznia 1996 r., sygn. K 9/95, OTK ZU nr 1/1996, poz. 2 oraz wyrok z 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97, OTK ZU nr 2/1998, poz. 13). Wówczas nowe prawo stosuje się bezpośrednio do trwających stosunków prawnych. Trybunał uznaje możliwość korzystania z zasady bezpośredniego działania prawa, jeżeli przemawia za tym ważny interes publiczny, którego nie można wyważyć z interesem jednostki. Retrospektywność prawa polega na tym, że prawodawca stanowi akty normatywne mające zastosowanie do sytuacji trwających po wejściu w życie tych aktów. Retrospektywność implikuje zasadę bezpośredniego działania prawa nowego (zob. wyrok TK o sygn. P 27/05). O tym, że przepisy mają charakter retrospektywny, a nie retroaktywny, mówi się wówczas, gdy nowe przepisy stosuje się do sytuacji prawnych zastanych w chwili wejścia w życie nowelizacji, o ile nie wywołują one skutków dla stosunków i sytuacji prawnych, w zakresie, w jakim istniały one przed ich wejściem w życie (zob. wyrok z 10 lipca 2008 r., sygn. K 33/06, OTK ZU nr 6/A/2008, poz. 106 oraz wyrok o sygn. P 27/05)."
jest to fragment WYROKU
z dnia 23 kwietnia 2013 r.
Sygn. akt P 44/10*
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Marek Zubik – przewodniczący
Zbigniew Cieślak – sprawozdawca
Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz,