Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Niemcy nad kreską? Już prawie

To, że gospodarka niemiecka pierwsza wyjdzie z kryzysu było jasne dla świata wielkiego biznesu przynajmniej od dwóch lat. To dlatego dzisiaj kanclerz Angela Merkel może powiedzieć Wielkiej Brytanii 'chcecie wyjść z Unii? Droga wolna'. Niemcy uchwalili budżet na przyszły rok. Bez deficytu – po raz pierwszy od 45 lat.

Niemcy nad kreską? Już prawie

Wydatki i przychody Niemiec będą na tym samym poziomie – 300 mld euro. I ma to być równowaga, która utrzyma się przynajmniej przez kilka lat. A w następnej dekadzie da Niemcom pozycję w europejskiej i światowej gospodarce tak silną, że kolejny kanclerz Niemiec będzie mógł śmiało powiedzieć 'euro to ja'.

Zrównoważony budżet jest jednym z najważniejszychprojektów rządzącej od grudnia 2013 roku koalicji CDU, CSU i SPD z kanclerz Angelą Merkel. Po raz ostatni parlament RFN uchwalił budżet bez deficytu w 1969 roku.

Największą pozycją przyszłorocznego budżetu będą wydatki resortu pracy i spraw socjalnych - 125,5 mld euro. Prawie 33 mld euro posłowie przeznaczyli na obronność.

Rząd zapowiada jednak zwiększenie w przyszłości puli środków na inwestycje. W latach 2016-2018 na ten cel pójdzie dodatkowo 10 mld euro - głównie na projekty cyfrowe, budowę dróg i ochronę środowiska.

Opozycja zarzuca rządowi, że traktuje likwidację deficytu jak "świętą krowę". Zdaniem Lewicy i Zielonych, których podejście do budżetów było (i jest do dzisiaj) szczególnie nowatorskie i przedmiotowe w celu pobudzenia koniunktury należy zwiększyć wydatki na inwestycje, nawet kosztem powiększenia deficytu budżetowego.

Data:
Kategoria: Świat

Pawel Pietkun

Pietkun - https://www.mpolska24.pl/blog/pietkun

International and multilingual reporter and editor with wide background in economic and foreign affairs journalism, social media campaigner, spokesman, business analyst, marketing manager and markets analyst.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.