14 czerwca 2010r. w zakładzie Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej, nastąpiło uruchomienie produkcji rewolucyjnej rodziny silników TwinAir, która stanowi najnowszy sukces Grupy Fiat w dziedzinie rozwoju napędów o najniższym wskaźniku wpływu na środowisko.
W ceremonii, której przewodniczył Dyrektor Generalny FPT, Alfredo Altavilla, udział wzięli przedstawiciele polskiego rządu oraz Ambasador Włoch w Polsce - Aldo Mantovani.
W produkcję nowej rodziny silników TwinAir w Bielsku-Białej Fiat Powertrain Technologies zainwestował około 300 milionów Euro przy znaczącym wkładzie polskiego rządu, który udzielił ulg podatkowych oraz przyznał fundusze z Unii Europejskiej.
Pełna zdolność produkcyjna nowych linii będzie wynosiła 450 000 sztuk silników rocznie przy zatrudnieniu około 500 pracowników .
Wyposażenie linii obróbczych i montażowych TwinAir zakłada awangardowe rozwiązania, które zapewniają wysoki poziom zautomatyzowania i gwarantują najwyższe standardy jakościowe. Ponad 98% operacji obróbczych na elementach składowych silnika jest całkowicie zautomatyzowanych, natomiast poziom automatyzacji na stanowiskach montażowych przekracza 60%.
Ponadto, wysoki poziom jakości nowego silnika zapewniony jest przez stosowanie w zakładzie w Bielsku-Białej programu World Class Manufacturing, uważanego za jeden z najlepszych standardów produkcyjnych na poziomie światowym i od lat przyjętym przez Grupę Fiat.
W ramach implementacji programu WCM, w październiku ubiegłego roku zakład uzyskał prestiżową Srebrną Nagrodę (Silver Award), przy szczególnym uznaniu przez audytorów dla działań dotyczących zarządzania utrzymaniem urządzeń, bezpieczeństwem i poszanowaniem środowiska oraz zarządzania dedykowanymi projektami poprawy - działań, które dowodzą wysokiego stopnia zaangażowania pracowników zakładu na wszystkich szczeblach.
„Nowa rodzina silników TwinAir stanowi sumę najbardziej doskonałych technologii i w najwyższym stopniu wyraża know how, jaki nasza grupa rozwinęła w ostatnich latach. Także zakład w Bielsku-Białej stanowi wyraz polityki Grupy, czyniąc redukcję wpływu swoich wyrobów i procesów na środowisko jednym z głównych zadań swojej działalności"- powiedział Dyrektor Generalny Alfredo Altavilla.
Silnik TwinAir
Nową rodzinę silników TwinAir wyróżnia wyjątkowa kompaktowość oraz technologia najnowszej generacji, które pozwalają wyznaczać nowe standardy w zakresie osiągów, dzięki najniższemu w tej klasie silników poziomowi szkodliwych emisji i zużycia paliwa, potwierdzając pozycję Grupy Fiat jako lidera w tym sektorze.
TwinAir może poszczycić się szczególnie wyrafinowanymi rozwiązaniami technologicznymi, które normalnie zastrzeżone są dla silników wyższej kategorii. Przykładem może być elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi Multiair, instalowany w 100% silników TwinAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który dzięki temu, że jest bezobsługowy, drastycznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto, równoważący wał pośredni zapewnia komfort i minimalny poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika.
W zależności od wersji (silnik z tradycyjnym układem ssącym, silnik z turbdoładowaniem oraz wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM. W szczególności wersje najwyższej kategorii wyróżniają się wyjątkowo wysokimi wartościami mocy oraz momentu obrotowego, które uzyskiwane są na silniku o pojemności skokowej zaledwie 900 cm3.
Z uwagi na bardzo niewielkie rozmiary, nowy silnik Twin Air nadaje się do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy, szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędy hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie wydziela się podczas częstych spowolnień jazdy i hamowań.
Silnik TwinAir początkowo będzie montowany w wersji Turbo 85 KM - w nowym samochodzie Fiat 500, zapewniając obniżenie emisji CO2 do wartości 95 g/km, która dzisiaj wyraża najniższy dostępny na rynku poziom emisji w samochodach benzynowych.
FPT - FIAT POWERTRAIN TECHNOLOGIES
FPT - Fiat Powertrain Technologies jest spółką Grupy Fiat, która dedykowana jest i specjalizuje się w działalności badawczej, rozwojowej, w produkcji i sprzedaży silników oraz skrzyń biegów do następujących zastosowań:
- motoryzacyjne (samochody osobowe, samochody dostawcze, samochody ciężarowe, autobusy, pojazdy specjalne)
- przemysłowe (maszyny do robót ziemnych oraz budowlane, maszyny rolnicze i melioracyjne, maszyny specjalne)
- morskie (zastosowania w jednostkach sportowych i profesjonalnych)
- wytwarzanie prądu (generatory)
- kolejnictwo
FPT potrafi zaspokoić najbardziej wyrafinowane wymogi rynkowe dzięki bardzo szerokiej gamie swoich wyrobów, takich jak:
- silniki (o mocy od 20 do 1020 KM i o pojemności od 900 do 20 100 cm3)
- skrzynie biegów (w asortymencie od 143 do 400 Nm)
FPT jest jedną z najważniejszych spółek produkujących światowej klasy silnikowe zespoły napędowe, mająca ponad stuletnie doświadczenie zdobywane pod różnymi markami i której wielkość produkcji rocznej osiągnęła w roku 2009 poziom około 2.6 milionów silników i 2.4 milionów skrzyń biegów i osi. W FPT pracuje około 20 000 osób (z czego 2 500 to wysoko wyspecjalizowani technicy), które zatrudnione są w 22 zakładach i 14 ośrodkach badawczych (z których dwa zajmują się zawansowaną działalnością badawczą), rozmieszczonych w jedenastu różnych krajach.
Zakład w Bielsku-Białej
Korzenie zakładu sięgają bardzo dawnych czasów, a dokładnie roku 1872, kiedy to Karol Ochsner otwiera zakład wyrobów żelaznych, produkujący pompy pożarnicze i wodociągowe.
W roku 1945 zakład został znacjonalizowany. Nazwa firmy ulegała zmianom, a w końcu w roku 1948 zakład otrzymał nazwę „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego. W 1956r. fabryka rozpoczęła produkcję silników spalinowych montowanych do samochodów osobowych „Syrena" oraz silniki do łodzi motorowych i motopompy strażackie.
Rok 1971 stał się punktem zwrotnym w historii zakładu - podpisano kontrakt z firmą Fiat o współpracy przemysłowej i licencji na produkcję samochodu małolitrażowego Fiat 126. Poza samochodem Fiat 126 zakład produkował silniki o pojemności 600 cm3,a później 650cm3.
Wajcha