Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Bielski Fiat już produkuje "malucha" czyli silnik TwinAir

W zakładzie FPT w Bielsku-Białej rusza produkcja TwinAir, najbardziej ekologicznego na świecie silnika benzynowego.

W zakładzie FPT w Bielsku-Białej rusza produkcja TwinAir, najbardziej ekologicznego na świecie silnika benzynowego.

14 czerwca 2010r. w zakładzie Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej, nastąpiło uruchomienie produkcji rewolucyjnej rodziny silników TwinAir, która stanowi najnowszy sukces Grupy Fiat w dziedzinie rozwoju napędów o najniższym wskaźniku wpływu na środowisko.

W ceremonii, której przewodniczył Dyrektor Generalny FPT, Alfredo Altavilla, udział wzięli przedstawiciele polskiego rządu oraz Ambasador Włoch w Polsce - Aldo Mantovani.

W produkcję nowej rodziny silników TwinAir w Bielsku-Białej Fiat Powertrain Technologies zainwestował około 300 milionów Euro przy znaczącym wkładzie polskiego rządu, który udzielił ulg podatkowych oraz przyznał fundusze z Unii Europejskiej.

Pełna zdolność produkcyjna nowych linii będzie wynosiła 450 000 sztuk silników rocznie przy zatrudnieniu około 500 pracowników .

Wyposażenie linii obróbczych i montażowych TwinAir zakłada awangardowe rozwiązania, które zapewniają wysoki poziom zautomatyzowania i gwarantują najwyższe standardy jakościowe. Ponad 98% operacji obróbczych na elementach składowych silnika jest całkowicie zautomatyzowanych, natomiast poziom automatyzacji na stanowiskach montażowych przekracza 60%.

Ponadto, wysoki poziom jakości nowego silnika zapewniony jest przez stosowanie w zakładzie w Bielsku-Białej programu World Class Manufacturing, uważanego za jeden z najlepszych standardów produkcyjnych na poziomie światowym i od lat przyjętym przez Grupę Fiat.

W ramach implementacji programu WCM, w październiku ubiegłego roku zakład uzyskał prestiżową Srebrną Nagrodę (Silver Award), przy szczególnym uznaniu przez audytorów dla działań dotyczących zarządzania utrzymaniem urządzeń, bezpieczeństwem i poszanowaniem środowiska oraz zarządzania dedykowanymi projektami poprawy - działań, które dowodzą wysokiego stopnia zaangażowania pracowników zakładu na wszystkich szczeblach.

Nowa rodzina silników TwinAir stanowi sumę najbardziej doskonałych technologii i w najwyższym stopniu wyraża know how, jaki nasza grupa rozwinęła w ostatnich latach. Także zakład w Bielsku-Białej stanowi wyraz polityki Grupy, czyniąc redukcję wpływu swoich wyrobów i procesów na środowisko jednym z głównych zadań swojej działalności"- powiedział Dyrektor Generalny Alfredo Altavilla.

Silnik TwinAir

Nową rodzinę silników TwinAir wyróżnia wyjątkowa kompaktowość oraz technologia najnowszej generacji, które pozwalają wyznaczać nowe standardy w zakresie osiągów, dzięki najniższemu w tej klasie silników poziomowi szkodliwych emisji i zużycia paliwa, potwierdzając pozycję Grupy Fiat jako lidera w tym sektorze.

TwinAir może poszczycić się szczególnie wyrafinowanymi rozwiązaniami technologicznymi, które normalnie zastrzeżone są dla silników wyższej kategorii. Przykładem może być elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi Multiair, instalowany w 100% silników TwinAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który dzięki temu, że jest bezobsługowy, drastycznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto, równoważący wał pośredni zapewnia komfort i minimalny poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika.

W zależności od wersji (silnik z tradycyjnym układem ssącym, silnik z turbdoładowaniem oraz wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM. W szczególności wersje najwyższej kategorii wyróżniają się wyjątkowo wysokimi wartościami mocy oraz momentu obrotowego, które uzyskiwane są na silniku o pojemności skokowej zaledwie 900 cm3.

Z uwagi na bardzo niewielkie rozmiary, nowy silnik Twin Air nadaje się do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy, szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędy hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie wydziela się podczas częstych spowolnień jazdy i hamowań.

Silnik TwinAir początkowo będzie montowany w wersji Turbo 85 KM - w nowym samochodzie Fiat 500, zapewniając obniżenie emisji CO2 do wartości 95 g/km, która dzisiaj wyraża najniższy dostępny na rynku poziom emisji w samochodach benzynowych.

FPT - FIAT POWERTRAIN TECHNOLOGIES

FPT - Fiat Powertrain Technologies jest spółką Grupy Fiat, która dedykowana jest i specjalizuje się w działalności badawczej, rozwojowej, w produkcji i sprzedaży silników oraz skrzyń biegów do następujących zastosowań:

  • motoryzacyjne (samochody osobowe, samochody dostawcze, samochody ciężarowe, autobusy, pojazdy specjalne)
  • przemysłowe (maszyny do robót ziemnych oraz budowlane, maszyny rolnicze i melioracyjne, maszyny specjalne)
  • morskie (zastosowania w jednostkach sportowych i profesjonalnych)
  • wytwarzanie prądu (generatory)
  • kolejnictwo

FPT potrafi zaspokoić najbardziej wyrafinowane wymogi rynkowe dzięki bardzo szerokiej gamie swoich wyrobów, takich jak:

  • silniki (o mocy od 20 do 1020 KM i o pojemności od 900 do 20 100 cm3)
  • skrzynie biegów (w asortymencie od 143 do 400 Nm)

FPT jest jedną z najważniejszych spółek produkujących światowej klasy silnikowe zespoły napędowe, mająca ponad stuletnie doświadczenie zdobywane pod różnymi markami i której wielkość produkcji rocznej osiągnęła w roku 2009 poziom około 2.6 milionów silników i 2.4 milionów skrzyń biegów i osi. W FPT pracuje około 20 000 osób (z czego 2 500 to wysoko wyspecjalizowani technicy), które zatrudnione są w 22 zakładach i 14 ośrodkach badawczych (z których dwa zajmują się zawansowaną działalnością badawczą), rozmieszczonych w jedenastu różnych krajach.

Zakład w Bielsku-Białej

Korzenie zakładu sięgają bardzo dawnych czasów, a dokładnie roku 1872, kiedy to Karol Ochsner otwiera zakład wyrobów żelaznych, produkujący pompy pożarnicze i wodociągowe.

W roku 1945 zakład został znacjonalizowany. Nazwa firmy ulegała zmianom, a w końcu w roku 1948 zakład otrzymał nazwę „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego. W 1956r. fabryka rozpoczęła produkcję silników spalinowych montowanych do samochodów osobowych „Syrena" oraz silniki do łodzi motorowych i motopompy strażackie.

Rok 1971 stał się punktem zwrotnym w historii zakładu - podpisano kontrakt z firmą Fiat o współpracy przemysłowej i licencji na produkcję samochodu małolitrażowego Fiat 126. Poza samochodem Fiat 126 zakład produkował silniki o pojemności 600 cm3,a później 650cm3.

Kompleks produkcyjny został nazwany „Fabryką Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej" (FSM).
W roku 1991 (11 października) pomiędzy firmą Fiat, przedstawicielami Rzeczpospolitej Polskiej oraz FSM zostało podpisane memorandum, a w roku 1993 (17 września) po podpisaniu ostatecznego kontraktu, powstało przedsiębiorstwo z 90% udziałem włoskim pod nazwą „Fiat Auto Poland".
W 1991r. zakład rozpoczął produkcje samochodu Cinquecento. Zakład Mechaniki stanowiący część FSM, a później część struktury Fiat Auto Poland, produkował silniki 704cm3 (później 899cm3) i skrzynie biegów.
1 grudnia 2000r., na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Bielsku-Białej, z Zakładu Mechaniki Fiat Auto Poland utworzono nowe przedsiębiorstwo, „F.A. Powertrain Polska". W wyniku umowy joint-venture pomiędzy firmami Fiat i GM, nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na „Fiat-GM Powertrain Polska".
W roku 2003 przedsiębiorstwo to rozpoczęło produkcje silnika 1,3 Multijet (SDE), który w 2005r. został wybrany Silnikiem Roku. W roku 2008 na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Bielsku-Białej utworzona została nowa firma „Fiat Powertrain Technologies Poland" mająca na celu produkcję nowego silnika TwinAir.

Wajcha

Data:
Kategoria: Polska

Fiatowiec

Zawsze na straży prawa. Opinie i wywiady z ciekawymi ludźmi. - https://www.mpolska24.pl/blog/zawsze-na-strazy-prawa-opinie-i-wywiady-z-ciekawymi-ludzmi

Fiatowiec: bloger, dziennikarz obywatelski, publicysta współpracujący z "Warszawską Gazetą". Jestem długoletnim pracownikiem FIATA.Pomagam ludziom pracy oraz prowadzę projekty obywatelskie.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.