Via Carpatia w końcu ruszy z kopyta?
Znamy oferty cenowe firm zainteresowanych realizacją trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego, będącej częścią przyszłej trasy Via Carpatia. Wszyscy Wykonawcy zadeklarowali 10-letni okres gwarancji oraz skrócenie czasu realizacji do 34 miesięcy.
Oferowane ceny za poszczególne odcinki:
Nisko Południe – Podgórze (dł. ok. 11,5 km) wpłynęło 7 ofert o wartości od 272 do 436 mln zł
Podgórze - Kamień (dł. ok. 10,5 km) wpłynęło 7 ofert o wartości od 284 do 580 mln zł
Kamień - Sokołów Małopolski Północ (dł. ok. 7,9 km) wpłynęło 9 ofert o wartości od 234 do 366 mln zł
Komisja przetargowa sprawdzi teraz oferty i wyłoni najkorzystniejsze. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na II kwartał przyszłego roku.
Odcinek S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie poszczególnych odcinków drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2019r. a zakończenie w 2021r.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. Równolegle prace nad realizacją S19 prowadzone są także na terenie woj. lubelskiego. Stan realizacji S19 w obu województwach przedstawia się następująco:
granica woj. mazowieckiego i lubelskiego – w. Lubartów Północ: wyłoniono najkorzystniejsze oferty na Koncepcję Programową (KP), podpisanie umowy listopad br.
w. Lubartów Północ – Lublin: w toku przetarg na KP, planowanie podpisanie umowy w I kw. 2018r.
Lublin – Kraśnik: otwarto oferty na realizację P&B, planowane podpisanie umowy luty 2018, planowane oddanie do ruchu połowa 2021
Kraśnik – w. Lasy Janowskie (granica woj. lubelskiego i podkarpackiego): 30.10. podpisano umowę na realizację P&B, planowane oddanie do ruchu 30.04.2021
Lasy Janowskie (granica woj. lubelskiego i podkarpackiego) – Nisko – Sokołów Młp. Północ (6 odc., 54,2 km): w toku przetarg na realizację P&B, po otwarciu ofert, planowane podpisanie umów II kwartał 2018r., planowane oddanie do ruchu 2021r.
Sokołów Młp. Północ - Stobierna (12,5 km): oddany do ruchu 1 września br.
Stobierna – w. Rz. Wschód (6,9km): oddany do ruchu 10 września 2012r.
w. Rz. Zachód – w. Świlcza (4,4 km): oddany do ruchu 13 grudnia 2013r.
w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (6,3 km): oddanie do ruchu planowane w listopadzie br.
w. Rz. Południe – Babica: opracowywana jest KP
w. Babica – Barwinek (gr. państwa) (74,9 km): w toku przetarg na wykonanie KP, po otwarciu ofert
Zakończenie wszystkich prac i udostepnienie kierowcom do ruchu drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest w 2021r. Odcinki, które będą realizowane przewidziane są do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej.
źródło: GDDKiA