Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Gospodarka więcej

Konstytucja dla Biznesu zatwierdzona przez rząd.

Konstytucja dla Biznesu zatwierdzona przez rząd.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo przedsiębiorców, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Projekt jest jednym z centralnych elementów reformy prawnego i instytucjonalnego otoczenia przedsiębiorców oraz wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. W projekcie wyraźnie podkreślono zasadę: „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”, która jest rozwinięciem fundamentalnej zasady wolności działalności gospodarczej. Nowe przepisy mają stworzyć korzystne i stabilne warunki do wykonywania działalności gospodarczej oraz wzmocnić gwarancje wolności i praw przedsiębiorców. Mają również zmniejszają ryzyko biznesowe oraz zwiększyć chęć przedsiębiorców do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej, w tym także chęć do ponoszenia ryzyka technologicznego związanego z realizacją innowacyjnych projektów („Konstytucja Biznesu”).

Proponowane rozwiązania opierają się na trzech filarach:

  • wzmocnieniu wolności i praw przedsiębiorców, w szczególności wolności działalności gospodarczej oraz wyposażeniu przedsiębiorców w konkretne instrumenty prawne umożliwiające zabezpieczenie ich potrzeb i oczekiwań chronionych konstytucyjnymi zasadami, zwłaszcza w relacjach z organami władzy publicznej;
  • ustanowieniu zasad opracowywania projektów aktów normatywnych dotyczących prawa gospodarczego;
  • powołaniu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców – nowej instytucji, o charakterze gwaranta instytucjonalnego zasad i praw wyrażonych w projekcie ustawy Prawo przedsiębiorców.

Do najważniejszych propozycji zawartych w projekcie należą:

  • ustanowienie katalogu praw i obowiązków przedsiębiorców oraz urzędów stanowiących wytyczne interpretacyjne dla organów stosujących prawo gospodarcze. Chodzi o podstawowe zasady prawne dotyczące relacji przedsiębiorca – administracja, np. zasada proporcjonalności (urzędnikom wolno podejmować jedynie takie działania, które są konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu) i bezstronności oraz równego traktowania (urzędnicy muszą traktować wszystkie podmioty prawa według jednakowej miary; w życiu gospodarczym nikt nie może być dyskryminowany z jakiejkolwiek przyczyny);
  • bardziej przyjazna i partnerska relacja między administracją a przedsiębiorcami – chodzi o wprowadzenie m.in. zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy, zasady rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść przedsiębiorcy oraz przyjaznej interpretacji przepisów (gdy nie da się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego lub sposobu interpretacji przepisu prawnego, urzędnicy powinni rozstrzygać te wątpliwości na korzyść przedsiębiorców), a także zasady współdziałania organów przy prowadzeniu spraw przedsiębiorców;
  • wprowadzenie instytucji działalności nierejestrowej –  przewidziano, że osoba fizyczna prowadząca działalność na mniejszą skalę (tj. miesięczne przychody z niej pochodzące nie przekraczają 50 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2018 r. 1050 zł), nie musi rejestrować tej działalności ani płacić z tego tytułu składek ZUS. Będzie to możliwe pod warunkiem, że osoba ta nie wykonywała w ostatnich 60-ciu miesiącach działalności gospodarczej. W sytuacjach, gdy przychód z działalności nierejestrowej przekroczyłby w miesiącu określoną wysokość, działalność ta byłaby uznawana za działalność gospodarczą począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie;
  • wprowadzenie tzw. „ulgi na start” – początkujący przedsiębiorcy nie będą musieli płacić składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwszych 6 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej. Po tym okresie przedsiębiorca będzie mógł dodatkowo skorzystać z istniejącej obecnie ulgi, czyli tzw. „małego ZUS” w okresie następnych 24 miesięcy;
  • zniesienie obowiązku posługiwania się przez przedsiębiorców numerem REGON w relacjach z urzędami – przedsiębiorca w kontaktach z dużą częścią urzędów będzie miał obowiązek posługiwania się wyłącznie numerem NIP i to ten numer będzie służył tym urzędom do jego identyfikacji. Numer REGON dla przedsiębiorców będzie stopniowo wycofywany z obrotu;
  • likwidacja zgód i licencji, jako odrębnych form reglamentacji działalności gospodarczej;
  • udostępnianie przez Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy listy rodzajów działalności gospodarczej wymagających uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej – dzięki temu przedsiębiorca będzie wiedział, czy działalność, którą planuje podjąć podlega reglamentacji. Punkt będzie też wskazywał odpowiednie akty prawne związane z tymi kwestiami;  
  • uregulowanie podstawowych zasad opracowywania projektów aktów normatywnych dotyczących prawa gospodarczego – chodzi m.in. o wzmocnienie nacisku na ograniczanie obciążeń nakładanych na przedsiębiorców (zwłaszcza obowiązków administracyjnych i informacyjnych), ze szczególnym uwzględnieniem mikro-, małych i średnich przedsiębiorców;
  • okresowe przeglądy funkcjonowania aktów normatywnych dotyczących prawa gospodarczego pod kątem deregulacji, dokonywane przez ministrów;
  • wydawanie przez organy administracji, napisanych prostym językiem „objaśnień prawnych” – będą one w sposób praktyczny wyjaśniały przepisy dotyczące działalności gospodarczej, a przedsiębiorcy stosujący się do nich nie będą mogli z tego powodu ponieść negatywnych konsekwencji;
  • uelastycznienie instytucji zawieszenia działalności gospodarczej – chodzi m.in. o możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej bezterminowo lub też na dowolny okres wskazany przez przedsiębiorcę wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
  • ustanowienie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców – będzie to organ interweniujący i stojący na straży przedsiębiorców, posiadający kompetencje np. do występowania do urzędów o wydawanie „objaśnień prawnych”.

Według rządu efektem proponowanych rozwiązań będzie poprawa warunków funkcjonowania przedsiębiorstw oraz zmniejszenie ryzyka pomijania podstawowych zasad prawa gospodarczego przy podejmowaniu przez administrację konkretnych rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach przedsiębiorców. Oczekiwanym skutkiem powinna też być zmiana nastawienia organów do przedsiębiorców i wzmocnienie służebnej roli administracji, w tym przez uwzględnianie w większym stopniu uzasadnionych interesów podmiotów gospodarczych. Nowe przepisy przyczynią się także do zmniejszenia szarej strefy oraz zachęcą młodych i przedsiębiorczych Polaków do rozpoczynania własnej działalności gospodarczej.

Projekt zastąpi obowiązującą ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2018 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących „ulgi na start”, które zaczną obowiązywać 31 marca 2018 r.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.

mBlogi więcej

  • Avatar

    „Wolnościowcy” test na głupotę zdają celująco

    Wszystkie portale „wolnościowe” opublikowały poniższy mem rzekomo obnażający zarówno rzeczywiste konsekwencje programu 500+ jak i naiwność i głupotę tych, którzy program postrzegają pozytywnie. Z jednej strony można zrozumieć

  • Avatar

    Klin, klinem!

    Kolejny raz Arnold Siwy, uwolnił fantazję swojego politycznie zaangażowanego dziennikarstwa, na łamach jednego z niszowych gorzowskich portali. Cóż... każdy walczy tym co ma.

  • Avatar

    Przedsiębiorcze państwo

    Mateusz Morawiecki chce, by państwo było przedsiębiorcze. Co to dokładnie znaczy: „przedsiębiorcze państwo”? To znaczy dokładnie to samo co: przedsiębiorczy sędzia, przedsiębiorczy policjant, przedsiębiorczy poseł. Czyli taki, który

  • Avatar

    Im Merkel słabsza we własnym kraju, tym głośniejsza za granicą

  • Avatar

    Polityczny rynsztok w Gorzowie

    Ostatnie polityczne zabiegi na łamach jednego z lokalnych portali skłaniają do pytania o kierunek polityki. Coraz bardziej wyraźny staje się bowiem podział na obozy, które znacznie różnią się wartościami, metodami działania i

  • Avatar

    Nieudana próba restytucji Kodeksu Boziewicza

    Janusz Korwin-Mikke zdążył już nas przyzwyczaić do odnotowywania kolejnych porażek, a wygrane, a następnie kompletnie zmarnowane, eurowybory w 2014 są jednie wyjątkiem potwierdzającym tę natrętną regułę. Pal licho porażki wyborcze.

  • Avatar

    Siły obronne UE a sprawa polska

    Czy powstanie PESCO jest zagrożeniem? Czy zmieni to politykę NATO w stosunku do Europy? Jakie narracje polityczne nam towarzyszą? Czy powinniśmy się obawiać wojsk unijnych?

  • Avatar

    SOLIDARNOŚĆ WALCZĄCA

    KORNEL MORAWIECKI

  • Avatar

    Polska atakowana ‒ bo „nieposłuszna”

  • Avatar

    Polskie zmiany i Stany Zjednoczone Europy - co knuje Martin Schulz

  • Avatar

    "Naród" żydowski?... Jaki naród, Panie (P)AD!

    Od jakiegoś czasu, ale coraz bardziej wprost, coraz głośniej i coraz częściej, w NASZEJ – POLSKIEJ przestrzeni publicznej, głoszony jest przekaz, że NASZA historia, historia Polski liczy tysiąc lat i jest historią tworzoną przez dwa

  • Avatar

    Lokata w banku jak pieniądze w błoto – dla drobnych ciułaczy bezsensu

    Lokata bankowa, mimo obiecanego zysku, jest na ogół stratą. Dziwne? Udowodnę, że tak jest! Założenia uogólniam, lokatę bierze zwykły Malinowski, ma na to 10tys zł i są to jego jedyne oszczędności. Taki model to przeciętny klient

  • Avatar

    Premier będzie starał się dokonać swoistego resetu w relacjach z UE

Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.