Miasta w objęciach marketingu – miejski PR od Gorzowa do Warszawy
Branding miast dojrzewa, bo coraz więcej liderów miast docenia potencjał marketingu. Silna marka może tworzyć z polskich miast mocny punkt na mapie nie tylko Polski, ale i świata. Tymczasem Warszawa udoskonala wizerunek, Gorzów zamierza wdrażać nową strategię.
Dobra strategia promocyjna powinna promować potencjał miasta, aby stało się atrakcyjne dla biznesu, turystów, studentów - atrakcyjne dla wszystkich. Branding musi podkreślać autentyczność i indywidualizm. Miejska marka wartości nabiera powoli, jednak w długoterminowej perspektywie pozwala wyrastać miastom na atrakcyjne do życia, do inwestowania.
Nawet dobra marka musi być udoskonalana. Przykładem są władze Warszawy, które niedawno ogłosiły przetarg na firmę, która zajmie się zarządzaniem wizerunkiem miasta. Do jej zadań będzie należało określenie długookresowych wytycznych strategicznych dla marki Warszawa. Przetarg zakończy się 24 kwietnia. Miasta inwestują w wizerunek, bo doceniają jego siłę – w listopadzie ubiegłego roku Gorzów Wlkp. ogłosił nową strategię marki. Z gorzowskiej Przystani nurt przepływa do miasta „W sam raz” . Edukacja, zawodowstwo i rozwój to kluczowe ścieżki, jakimi miasto chce kroczyć...
Roczne budżety promocyjne miast sięgają nawet 19 mln zł. Według raportu Roberta Stępowskiego, Najlepsze działania największych miast i regionów w 2016 roku - w Warszawie budżet na promocję wynosił 18,9 mln zł, w Szczecinie 8 mln, a we wspomnianym Gorzowie Wlkp. – zaledwie 345 tys. zł. Na działania promocyjne wydawane są coraz większe środki, bowiem liderzy miast zdają sobie sprawę z potęgi marketingu. Dobrze dobrana strategia prezentująca osobowość miasta może bowiem napędzać wszystkie dziedziny życia.