Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Nauka/Technologie więcej

Uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat OZE, a samorządy będą mogły skorzystać z wypracowanych rozwiązań

Uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat OZE, a samorządy będą mogły skorzystać z wypracowanych rozwiązań

Fundacja BOŚ uruchamia kolejną edycję konkursu badawczego i filmowego „Postaw na Słońce”, dzięki któremu uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych poszerzą swoją wiedzę na temat Odnawialnych Źródeł Energii. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 2000 uczniów z całej Polski, a gala podsumowująca odbyła się w Ministerstwie Środowiska w Warszawie. Szkoły mogą zgłaszać się do 21 listopada, a pula nagród przekracza 30 tys. zł.

– Udział produkcji energii ze źródeł odnawialnych staje się w Polsce coraz większy. Takie działania nie tylko chronią środowisko naturalne, ale przynoszą również wymierne oszczędności. Chcemy o tym opowiedzieć młodym ludziom, zwłaszcza, że to oni będą kiedyś decydowali jaką energię wykorzystywać w gospodarstwie domowym. Rosnące zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii (OZE) jest również wielką szansą dla samorządów, zwłaszcza gmin i miast. Przede wszystkim ze względu na zwiększenie niezależności energetycznej. Ogromna korzyść z takich rozwiązań to niższe ceny energii (w efekcie lepsze warunki dla inwestorów), czystsze powietrze pozbawione tzw. niskiej emisji (w efekcie atrakcyjniejsze tereny dla inwestorów) oraz rosnący poziom kultury technicznej społeczeństwa zapoznanego z instalacjami typu OZE (w efekcie kadry bardziej pożądane  przez inwestorów) – podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska, ekolog, Wiceprezes Fundacji BOŚ.

Nauka, rywalizacja i pula korzyści

Zapisy do kolejnej edycji konkursu „Postaw na Słońce” ruszyły w październiku, a pula nagród przekracza 30 tys. złotych. Zespoły szkolne mogą rejestrować się przez portale: postawnaslonce.pl i filmeko.pl do 21 listopada. Pamiętajmy, że jedną szkołę może reprezentować w projekcie tylko jeden zespół. Warto podkreślić, że w tym roku zasady konkursu zostały uproszczone. Obejmą one dwa etapy, w których uczniowie będą realizować zadania konkursowe i szerzyć wiedzę na temat OZE nie tylko wśród innych uczniów, ale także lokalnych społeczności. Czym dokładnie będą zajmować się gimnazjaliści i ponad gimnazjaliści? W pierwszym etapie - realizowanym pod hasłem „Energia Słońca dla domu” - konkursanci zdobędą wiedzę o wytwarzaniu energii z wykorzystaniem OZE oraz przygotują projekty mikroinstalacji fotowoltaicznych dla domów jednorodzinnych. W drugim etapie „Zarabiaj na Słońcu” uczniowie przekażą zdobytą wcześniej wiedzę swoim kolegom szkolnym oraz lokalnej społeczności.

Zespoły uczniowskie i opiekunowie

Zespół konkursowy może składać się  maksymalnie z 10 uczniów z jednej szkoły (może być grupa z różnych klas) i opiekuna (nauczyciela). Młodzież będzie realizować wyznaczone zadania, a jednocześnie rywalizować między sobą. W pierwszym etapie uczniowie obliczą zapotrzebowanie energetyczne dla 6 jednorodzinnych budynków mieszkalnych oraz wysokość emisji CO2 przed i po zastosowaniu rozwiązań związanych z OZE. Następnie, z pomocą nauczyciela, będą dobierać odpowiednie mikroinstalacje fotowoltaiczne. Oprócz tego, zadaniem zespołów będzie przygotowanie i poprowadzenie kampanii edukacyjnych i informacyjnych, które będą promować korzyści związane z wykorzystaniem OZE nie tylko wśród swoich kolegów i koleżanek, ale również w środowisku lokalnym. Co ważne, uczestnicy konkursu będą mogli korzystać z fachowego wsparcia specjalistów, a Fundacja BOŚ udostępni im m.in. specjalnie przygotowane kalkulatory ułatwiające wyliczenia i szczegółowe materiały edukacyjne.

Zostań „ekofilmowcem”

Zadaniem uczestników konkursu filmowego będzie przygotowanie krótkiego filmu edukacyjnego w formie reportażu. Młodzież, która weźmie udział w konkursie stworzy własną ekipę filmową, a później zaangażuje się w realizację projektu od A do Z. Celem filmów powinno być zaprezentowanie mikroinstalacji OZE znajdujących się w danym regionie. Wszystkie dzieła powstałe w ramach konkursu będą także prezentowane na stronie konkursu oraz w kanale YouTube Fundacji BOŚ. Uczestnicy konkursu mogą korzystać z materiałów edukacyjnych nt. OZE, które będą pomocne w przygotowaniu koncepcji.
- Poznanie mechanizmu wytwarzania energii, jak również jej redystrybucji staje się ważnym tematem dla młodego pokolenia, a konkurs filmowy to idealna okazja dla uczniów, by przedstawić temat w sposób kreatywny i przy okazji przeżyć świetną przygodę - podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska, ekolog, Wiceprezes Fundacji BOŚ.

Najważniejsze terminy

Zespoły szkolne powinny zgłosić swoje uczestnictwo do 21 listopada, a ostateczny termin nadsyłania raportów do konkursu „Postaw na słońce” z pierwszego etapu mija 28 lutego 2017 roku.

Formularz zgłoszeniowy oraz szczegółowe informacja znajdują się na stronach: www.postawnaslonce.pl i www.filmeko.pl.

 

Portal mPOLSKA24.pl postanowił objąć patronatem medialnym program "Postaw na Słońce"

Komentarze 1 skomentuj »

Świetnie, trzeba edukować dzieci! A co do szkoły, czy zaczęliście już zakupy na nowy rok szkolny? Ja chcę uniknąć szału w sierpniu i biegania z dzieciakami po supermarketach w poszukiwaniu zeszytów (one to kochają, ja wręcz przeciwnie) i zaczęłam kupować teraz. Znalałam tutaj: [https://www.brytyjka.pl/] fajne plecaki jeżeli ktoś szuka

Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.

mBlogi więcej

  • Avatar

    Księga Rodzaju 39,7-9

  • Avatar

    Opozycja czyli "Ciemno wszędzie, głucho wszędzie"...

    Chciałoby się powiedzieć słowami Adama Mickiewicza z „Dziadów”: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie”. Bo prawdę mówiąc rzeczywiście słyszymy komunikaty o tym, że opozycja się jednoczy, po czym

  • Avatar

    Księga Rodzaju 39,4-6

  • Avatar

    Dwa główne sukcesy polityki zagranicznej RP

  • Avatar

    Edukacja stoi na policyjnej pale!

    Różne partie polityczne mają w swoich programach różne rozwiązania dotyczące edukacji. Każda ma jakąś koncepcję, jakieś postulaty, jakiś sposób na powszechną edukację. Jedni chcą by do szkoły szły dzieci od 6 roku życia, inne

  • Avatar

    Księga Rodzaju 39,1-3

  • Avatar

    Księga Rodzaju 38,26-30

  • Avatar

    Wpływ imigracji mężczyzn na rynek matrymonialny

    Ostatnie lata w Europie, ale także w naszym kraju to przystosowywanie się do zmian kulturowych, które podyktowane są między innymi masową imigracją. Pytanie jak to wpływa na nas, Polaków, a szczególnie tych, którzy pragną znaleźć

  • Avatar

    Księga Rodzaju 38,23-25

  • Avatar

    Pożegnanie Busha

  • Avatar

    Księga Rodzaju 38,19-22

  • Avatar

    Kaczyński:Różnimy się od PO:mniej kradniemy, zamykamy swoich

    W jaki sposób Jarosław Kaczyński sprytnie manipuluje swoimi wyborcami, tzw. "twardym elektoratem" jednocześnie w ogóle tego nie robiąc? Analiza przemówienia Jarosława Kaczyńskiego w Jachrance.

  • Avatar

    Księga Rodzaju 38,16-18

Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.