Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Nauka/Technologie więcej

Uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat OZE, a samorządy będą mogły skorzystać z wypracowanych rozwiązań

Uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat OZE, a samorządy będą mogły skorzystać z wypracowanych rozwiązań

Fundacja BOŚ uruchamia kolejną edycję konkursu badawczego i filmowego „Postaw na Słońce”, dzięki któremu uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych poszerzą swoją wiedzę na temat Odnawialnych Źródeł Energii. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 2000 uczniów z całej Polski, a gala podsumowująca odbyła się w Ministerstwie Środowiska w Warszawie. Szkoły mogą zgłaszać się do 21 listopada, a pula nagród przekracza 30 tys. zł.

– Udział produkcji energii ze źródeł odnawialnych staje się w Polsce coraz większy. Takie działania nie tylko chronią środowisko naturalne, ale przynoszą również wymierne oszczędności. Chcemy o tym opowiedzieć młodym ludziom, zwłaszcza, że to oni będą kiedyś decydowali jaką energię wykorzystywać w gospodarstwie domowym. Rosnące zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii (OZE) jest również wielką szansą dla samorządów, zwłaszcza gmin i miast. Przede wszystkim ze względu na zwiększenie niezależności energetycznej. Ogromna korzyść z takich rozwiązań to niższe ceny energii (w efekcie lepsze warunki dla inwestorów), czystsze powietrze pozbawione tzw. niskiej emisji (w efekcie atrakcyjniejsze tereny dla inwestorów) oraz rosnący poziom kultury technicznej społeczeństwa zapoznanego z instalacjami typu OZE (w efekcie kadry bardziej pożądane  przez inwestorów) – podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska, ekolog, Wiceprezes Fundacji BOŚ.

Nauka, rywalizacja i pula korzyści

Zapisy do kolejnej edycji konkursu „Postaw na Słońce” ruszyły w październiku, a pula nagród przekracza 30 tys. złotych. Zespoły szkolne mogą rejestrować się przez portale: postawnaslonce.pl i filmeko.pl do 21 listopada. Pamiętajmy, że jedną szkołę może reprezentować w projekcie tylko jeden zespół. Warto podkreślić, że w tym roku zasady konkursu zostały uproszczone. Obejmą one dwa etapy, w których uczniowie będą realizować zadania konkursowe i szerzyć wiedzę na temat OZE nie tylko wśród innych uczniów, ale także lokalnych społeczności. Czym dokładnie będą zajmować się gimnazjaliści i ponad gimnazjaliści? W pierwszym etapie - realizowanym pod hasłem „Energia Słońca dla domu” - konkursanci zdobędą wiedzę o wytwarzaniu energii z wykorzystaniem OZE oraz przygotują projekty mikroinstalacji fotowoltaicznych dla domów jednorodzinnych. W drugim etapie „Zarabiaj na Słońcu” uczniowie przekażą zdobytą wcześniej wiedzę swoim kolegom szkolnym oraz lokalnej społeczności.

Zespoły uczniowskie i opiekunowie

Zespół konkursowy może składać się  maksymalnie z 10 uczniów z jednej szkoły (może być grupa z różnych klas) i opiekuna (nauczyciela). Młodzież będzie realizować wyznaczone zadania, a jednocześnie rywalizować między sobą. W pierwszym etapie uczniowie obliczą zapotrzebowanie energetyczne dla 6 jednorodzinnych budynków mieszkalnych oraz wysokość emisji CO2 przed i po zastosowaniu rozwiązań związanych z OZE. Następnie, z pomocą nauczyciela, będą dobierać odpowiednie mikroinstalacje fotowoltaiczne. Oprócz tego, zadaniem zespołów będzie przygotowanie i poprowadzenie kampanii edukacyjnych i informacyjnych, które będą promować korzyści związane z wykorzystaniem OZE nie tylko wśród swoich kolegów i koleżanek, ale również w środowisku lokalnym. Co ważne, uczestnicy konkursu będą mogli korzystać z fachowego wsparcia specjalistów, a Fundacja BOŚ udostępni im m.in. specjalnie przygotowane kalkulatory ułatwiające wyliczenia i szczegółowe materiały edukacyjne.

Zostań „ekofilmowcem”

Zadaniem uczestników konkursu filmowego będzie przygotowanie krótkiego filmu edukacyjnego w formie reportażu. Młodzież, która weźmie udział w konkursie stworzy własną ekipę filmową, a później zaangażuje się w realizację projektu od A do Z. Celem filmów powinno być zaprezentowanie mikroinstalacji OZE znajdujących się w danym regionie. Wszystkie dzieła powstałe w ramach konkursu będą także prezentowane na stronie konkursu oraz w kanale YouTube Fundacji BOŚ. Uczestnicy konkursu mogą korzystać z materiałów edukacyjnych nt. OZE, które będą pomocne w przygotowaniu koncepcji.
- Poznanie mechanizmu wytwarzania energii, jak również jej redystrybucji staje się ważnym tematem dla młodego pokolenia, a konkurs filmowy to idealna okazja dla uczniów, by przedstawić temat w sposób kreatywny i przy okazji przeżyć świetną przygodę - podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska, ekolog, Wiceprezes Fundacji BOŚ.

Najważniejsze terminy

Zespoły szkolne powinny zgłosić swoje uczestnictwo do 21 listopada, a ostateczny termin nadsyłania raportów do konkursu „Postaw na słońce” z pierwszego etapu mija 28 lutego 2017 roku.

Formularz zgłoszeniowy oraz szczegółowe informacja znajdują się na stronach: www.postawnaslonce.pl i www.filmeko.pl.

 

Portal mPOLSKA24.pl postanowił objąć patronatem medialnym program "Postaw na Słońce"

Komentarze 1 skomentuj »

Świetnie, trzeba edukować dzieci! A co do szkoły, czy zaczęliście już zakupy na nowy rok szkolny? Ja chcę uniknąć szału w sierpniu i biegania z dzieciakami po supermarketach w poszukiwaniu zeszytów (one to kochają, ja wręcz przeciwnie) i zaczęłam kupować teraz. Znalałam tutaj: [https://www.brytyjka.pl/] fajne plecaki jeżeli ktoś szuka

Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.

mBlogi więcej

  • Avatar

    Quantum Computing: 8 Business Applications

    Quantum technology is preparing for its moment in public attention.

  • Avatar

    Wypowiedź Zakharowej na temat zaangażowania Rosji w konflikt w Donbasie

    W dzisiejszym oświadczeniu M.Zakharova, oficjalnego przedstawiciela rosyjskiego MSZ, “wzywamy stronę ukraińską do ponownego rozważenia swojego stanowiska i poinformowania obywatela rosyjskiego A.V.Kosyaka o miejscu jego pobytu oraz

  • Avatar

    Dlaczego Kreml sieje dezinformację i kłamstwa

    Polska jest od lat celem ataków informacyjnych i propagandowych ze strony Federacji Rosyjskiej.

  • Avatar

    Educational Technology's Advantages

    There has been a lot of talk about technology being used in education. What are the benefits of education technology? How will it affect the learning process for students?

  • Avatar

    Kontrowersyjna Partia Polityczna «Alternatywa dla Niemiec» (AfD)

    W ramach tegorocznych wyborów w Niemcach wybuchła dyskusja o obserwacji przez służby specjalne całej partii politycznej - która od dawna jest w kręgu zainteresowania tamtejszego kontrwywiadu. Niemiecki kontrwywiad (BfV) miał podjąć

  • Avatar

    WiFi 6E Technology: Benefits and Working

    Since the inception of the internet, every aspect of our daily lives has been connected to this technology.

  • Avatar

    Comparative List of the Top Operating Systems on the Market.

    Hardware features like runtime libraries, interrupts and parallel processing were added.

  • Avatar

    Courses for Computer hardware engineers

    Most often, they are computer processors or circuit boards. Devices that store data routers or networks.

  • Avatar

    Personal computer

    The personal computer is a popular choice because of its affordability and versatility.

  • Avatar

    What's new in Windows 11?

    All, good morning. Windows 11 introduces many visual improvements and refinements to Windows.

  • Avatar

    What is an Electric Car? How does it work?

    The electric car is a hot topic in the automotive industry.

  • Avatar

    Why is blockchain important?

    Blockchains are very popular today.

  • Avatar

    Blockchain: How it works

    But hashes are not enough to stop manipulation.

Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.