Autostrada "Lena" w Federacji Rosyjskiej nosi oznaczenie A360 (dawniej M56). To trasa oznaczona w Rosji jako autostrada o znaczeniu strategicznym na szczeblu federacji. Biegnie od Nevers do Jakucka na Syberii i liczy sobie 1163 km. Nazywana często Amur-Yakut, jeszcze częściej "Drogą do piekła". Dlaczego? Dlatego ...
Droga ta prowadzi głównie przez terytorium wiecznej zmarzliny. Jest pokryta asfaltem tylko na niewielkich odcinkach w pobliżu Tyndy i Aldan. Reszta trasy jest pozbawiona jakiejkolwiek nawierzchni, trasa w czasie roztopów i obfitych deszczy staje się prawie nieprzejezdna.
W 2006 roku została mianowana do tytułu jednej z najniebezpieczniejszych dróg świata. Chyba nie bez przyczyny. Oto jeden z licznych komentarzy kierowców przemierzających ją: "Jeżdżę na tej trasie co tydzień i widzę ciągle ludzkie cierpienie, widzę ludzi którzy zamarzają na śmierć na odcinkach trasy, ciała zostają wśród gór i wzgórz ... Na obrzeżach Tyndy leżą setki wieńców ... Straszne!". Oprócz brudu i błota, najgorszą przeszkodą jest brak mostu przez rzekę Lenę. Prom pasażerski pływa latem, w zimie (grudzień - kwiecień) przeprawa przez rzekę odbywa się po lodzie, w czasie roztopów podróż możliwa jest jedynie drogą powietrzną lub poduszkowcem.
Budowa połączenia kolejowego i mostu drogowego była wielokrotnie odkładana. Według planów "Rosavtodor" budowa mostu przez Lenę miała rozpocząć się w 2014 roku i zakończy w 2020 roku, ale z powodu aneksji Krymu została przełożona w bliżej nieokreśloną przyszłość, choć już we wrześniu 2010 roku, postanowiono o przeznaczeniu znacznych środków na budowę/odbudowę dróg federalnych "Ussuri", "Kołyma", "Lena". Środki miały pochodzić od 2012 roku z programu "Rozwój systemu transportowego".
Niestety w międzyczasie nastąpiło wydarzenie "KrymNasz" i zamiast skierowania 44 mld rubli w latach 2016-2020 na remont i budowę dróg i mostu na Lenie, środki te skierowano na budowę infrastruktury na Krymie, w szczególności na budowę mostu przez Cieśninę Kerczeńską. Razem na integrację Krymu planuje się wydać około biliona rubli, w tym czasie Syberia może trochę poczekać. To nie jedyna dyskusyjna inwestycja. Rząd planuje między innymi wydać 25 mld USD ok. 1 100 000 000 000 rubli (prawie tyle co koszt Olimpiady) na rozwój infrastruktury transportowej w ... Korei Północnej, w czasie kiedy ceny ropy naftowej zaczęły mocno spadać. Wygląda na to, że naprawa Federalnej Autostrady "Lena" odsunie się być może co najmniej do 2030 roku.
* poniżej pod zdjęciami jeszcze drobna niespodzianka i słowo wyjaśnienia do pewnej sytuacji.
=======================================================================
* UWAGA OD REDAKCJI
Takiej treści artykuł z tymi zdjęciami poniżej pojawił się na stronie
http://steer.ru/node/33993 27.11.2014. Po dwóch dniach został zmieniony na wzorcowy dokument propagandowy informujący, że przebudowa trasy zakończyła się w 2014 roku... do sprawdzenia na linkowanej stronie. I podobno obecnie wygląda tak:
Póki co zostały na stronie jeszcze rozgoryczone komentarze Rosjan narzekających na szaleństwo "KrymNasz" poniżej kilka przykładów takich rozgoryczonych komentarzy wrzucamy je póki rosyjska cenzura ich również nie przerobiła na propagandę:
I dwa przykładowe komentarze z 29.11.2014 które pokazują zdziwienie jak bardzo zmienił się artykuł:
Powyżej przedstawiliśmy zdjęcia jak realnie wygląda obecnie trasa. Pytania Rosjan z komentarzy pod tymi zdjęciami o sens awantur międzynarodowych pozostają bez odpowiedzi. Zdumienie budzi wiele komentarzy, które jedyną nadzieję pokładają w ... Chińczykach, jako nadziei na normalność.
źródło(było na): www.steer.ru