Dzisiejsza notatka nawiązuje w pewien sposób do moich dwóch wpisów sprzed dwóch lat:
Na początek roku akademickiego oraz
Jeszcze raz o studentach. Kiedy w artykule
„ASP produkuje osierocone zombie”. Debata o uczelni
przeczytałem: „Po raz pierwszy od 30 lat studenci Akademii Sztuk
Pięknych i ich wykładowcy dyskutowali o tym, co zmienić na swojej alma
mater. Taka debata to na wrocławskich uczelniach absolutny wyjątek”, to
jako ‘czynny akademik’ zacząłem czytać dalej, z nadzieją, że dowiem się
coś ciekawego o tym jak należy zmienić ‘życie uczelni’. No i faktycznie
dowiedziałem się coś na prawdę interesującego. Łukasz (absolwent ASP,
albo tzw. wieczny student?) powiedział: ”Absolwenci są miarą jakości
kształcenia. Ja z tej perspektywy widzę, że na studiach brakowało zajęć z
autoprezentacji, pisania CV czy też budowania portfolio
. Może nawet przydałby nam się trener osobisty, który motywowałby nas do nauki.” (podkreślenie moje – WK).
Rozumiem, że student może odczuwać brak
praktycznych zajęć, w stylu uczenia ‘autoprezentacji, pisania CV czy też
budowania portfolio” (co jednak powinno być traktowane jako zajęcia
dodatkowe). Jednakże oczekiwać tego by uczelnia była niańką, by
załatwiała ‘trenera osobistego’ wydaje mi się (używając języka
studenckiego) przegięciem.
To nie jest problem jednostkowy. Sam
obserwuję u studentów, że my, tzw. nauczyciele akademiccy, mamy stworzyć
im taką atmosferę na uczelni by studiowanie było ‘łatwe, lekkie i
przyjemne’.
A studia to przecież ogromny
indywidualny, intelektualny wysiłek. W którym nauczyciel ma być
przewodnikiem i partnerem w dyskusji. Tak mi się przynajmniej, skromnie,
wydaje.
Kładę jednak uszy po sobie, bo jeszcze studenci pójdą do dziekana albo rektora, naskarżą na mnie i wtedy dopiero będę miał się z pyszna.
Witold Kwaśnicki
Własność, Wolność, Odpowiedzialność, Zaufanie - https://www.mpolska24.pl/blog/kwasnicki
Prof. Witold Kwaśnicki pracuje w Instytucie Nauk Ekonomicznych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego (jest kierownikiem Zakładu Ogólnej Teorii Ekonomii). Obecnie jest prezesem Oddziału Wrocławskiego Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.
Jest inżynierem i ekonomistą z wykształcenia oraz liberałem i ‘wolnorynkowcem’ z przekonania.
Autor kilkudziesięciu artykułów i trzech książek (Knowledge, Innovation, and Economy. An Evolutionary Exploration, Historia myśli liberalnej. Wolność, własność, odpowiedzialność. Zasady ekonomii rynkowej).
„Wszystko więc, cobyście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie. Albowiem na tym polega Prawo i Prorocy”
Ewangelia św. Mateusza 7.12
„Postępuj według takiej tylko zasady, którą mógłbyś chcieć uczynić prawem powszechnym.”
Immanuel Kant, Grundlegung zur Metaphysik der Sitten, II, paragr. 31 (1785)
„Doubt is the beginning, not the end of wisdom.”
(George Iles)