Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Silni w gębie, zwarci przy pijaństwie i gotowi do ucieczki do Brukseli

W poniedziałek ukażą się moje dwa teksty. Pierwszy, w Rzeczpospolitej w dodatku Dobra firma parafrazuje przedwojenne hasło “Silni, zwarci, gotowi” podsumowując ranking konkurencyjności World Economic Forum, w którym Polska zajmuje 42 miejsce, a byłoby znacznie gorzej gdyby nie 20 miejsce w kategorii wielkość rynku. Poniżej fragment:

Silni w gębie, zwarci przy pijaństwie i gotowi do ucieczki do Brukseli

“Przeprowadzenie reform w wielu obszarach, w których Polska jest w rankingach w gronie krajów trzeciego świata nie wymaga pieniędzy, tylko lepszej organizacji pracy administracji publicznej, zlikwidowania patologicznych bodźców i uchwalenia nowych przepisów w miejsce starych. Zdumiewa fakt, że przez minione sześć lat zrobiono tak niewiele, a w wielu obszarach wręcz nastąpił regres. Jeśli chodzi o deklaracje pomocy firmom to politycy są silni, zwarci i gotowi. A potem, jak pisał mój ulubiony polski autor Stanisław Grzesiuk, politycy okazują się silni w gębie, zwarci przy pijaństwie i gotowi do ucieczki za granicę. Tylko tym razem chodzi o Brukselę.”

Tego dnia ukaże się także mój tekst w tygodniku DoRzeczy pt. “Ile nas kosztują przywileje wybranych”. Poniżej fragment:

“Przywileje z reguły powodują pogorszenie relatywnej sytuacji jednych i względem drugich. Na przykład gdy drogą jedzie uprzywilejowany pojazd,  karetka, straż pożarna, lub pojazd ważnego polityka, to porusza się on o wiele szybciej niż przeciętny użytkownik drogi i może jeździć ulicami, którymi nie wolno jeździć zwykłym samochodom. Aby uprzywilejowany pojazd mógł jechać znacznie szybciej, każdy z nas musi jechać odrobinę wolniej, bo z powodu zamkniętych dla zwykłego ruchu ulic są większe korki, a poza tym zatrzymujemy się i robimy miejsce przepuszczając uprzywilejowany pojazd. Tutaj od razu pojawiają się dwie kwestie. Po pierwsze ktoś się może żachnąć i powiedzieć że autor przesadza, co to za różnica, że zwykły samochód dojedzie gdzieś 5 minut później, skoro dzięki temu straż pożarna dojedzie na miejsce na czas i ugasi pożar budynku.  Ale, zakładając że nie ma ofiar w ludziach, być może koszt odbudowy budynku jest mniejszy niż łączna strata  czasu wszystkich ludzi stojących z tego powodu w nieco dłuższych korkach, bo taką stratę czasu można wyliczyć na podstawie miesięcznego wynagrodzenia danej osoby. Jednak możemy się zgodzić, że warto stracić trochę czasu żeby karetka lub straż pożarna dojechały na czas, bo mogą uratować ludzkie życie. Takie uprzywilejowanie pojazdów powszechnie akceptujemy jako społeczeństwo. Ale sprawa ma się już zupełnie inaczej w przypadku uprzywilejowania samochodu ważnego polityka. Być może jedzie żeby wesprzeć polską firmę w ważnych negocjacjach, w wyniku czego kraj zarobi miliard złotych. Wtedy prawdopodobnie koszt większych korków jest uzasadniony. Ale jeżeli jedzie na flaszkę wina i cygaro z kolegami z partii, to społeczeństwo ponosi z tego tytułu stratę finansową, i bynajmniej nie chodzi o tego  tysiaka z pieniędzy podatników na wino i cygara, tylko o łączna stratę czasu kierowców przeliczonego na pieniądze, o dodatkowo spaloną benzynę, o stresy i nie podpisane kontrakty z powodu spóźnień. Ekstremalnym przypadkiem takiej sytuacji było kiedyś zakorkowanie Moskwy bo na sygnale był chyba wieziony pies ważnego polityka.

Po drugie, może się wydawać, że dodatkowe kilka minut stania w korkach z powodu zamknięcia danej ulicy tylko dla VIPów to koszt, który nie ma znaczenia. Ale wyobraźmy sobie, że w mieście zaczną codziennie zamykać dodatkową ulicę dla normalnego ruchu i po jakimś czasie pół miasta będzie  zamknięte. VIP-y będą jeździły błyskawicznie po mieście, ale mieszkańcy będą stali w gigantycznych korkach. Załóżmy że wtedy czas dojazdu wieczorem z pracy do domu na przedmieściach wydłuży się z obecnych 45 minut do trzech godzin. I rano do pracy podobnie. W takiej sytuacji chyba wszyscy zgodzą się, ze skala uprzywilejowanie VIP-ów stała się zbyt duża i że koszty z tego tytułu które ponoszą zwykli mieszkańcy są absurdalne, tak duże że dosłownie rujnują życie rodzinne, bo tata musi wyjechać do pracy o piątej rano, a wraca o 21. W ogóle nie widuje dzieci, a mama musi zamknąć swoją firmę i zająć się dziećmi, albo małżeństwo w ogóle rezygnuje z dzieci i katastrofa demograficzna jeszcze się nasili.”

Data:
Kategoria: Gospodarka
Tagi: #firma

Krzysztof Rybiński

Economy of the XXI century - https://www.mpolska24.pl/blog/economy-of-the-xxi-century

Professor Krzysztof Rybinski holds MA in computer sciences, and Ph.D. in economics. He has an extensive professional background. He worked as software engineer in Tokyo, director of the Soros Foundation programs in CEE, a consultant to the World Bank. He was chief economist and managing director at commercial banks. In 2004, he was appointed the Deputy Governor of the National Bank of Poland by the President of Poland and performed this function for four years until 2008. He was in charge of research, foreign exchange reserves management, payment systems, cash circulation management, monetary statistics and international relations. Under his supervision National Bank of Poland changed its investment strategy which resulted in additional one billion dollars profit for Poland. In 2004-2005, he was member of the EU Economic and Financial Committee, and in 2007-2008 a member of the Polish Financial Services Authority. In 2007-2008 he served as a World Bank alternate governor for Poland. He was also member of the supervisory boards of several financial sector companies (2008-2009) and Partner in Ernst & Young Poland (2008-2010). Since 2010, he has been Professor and President of Vistula University in Warsaw, which offers education to students from more than 30 countries. In 2012 he launched the investment fund called EUROGEDDON, its investment strategy assumes deepening financial crisis in the Eurozone. The fund launch was covered by Financial Times and CNN International.

Krzysztof Rybinski was economic advisor to several Polish governments. In the last few years he was a coauthor of country higher education strategy, e-government strategy and intellectual capital strategy.

Krzysztof Rybinski is author of numerous refereed papers in economics and (co) author of several books. In March 2012 ranking he was ranked the fourth best Polish economist by number of scientific citations. In October 2012 he received the business award of most respected Polish economist. He has also contributed hundreds of articles on economics and financial markets to Polish newspapers. He published in The Wall Street Journal, Financial Times and The Economist. He was the first senior central banker in the world to have started a popular and often quoted by media economic blog www.rybinski.eu already in 2006.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.