Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

PPP i szukanie sposobu na dalsze zadłużanie się samorządów

W panelu który prowadziłem w Tarnowie pojawiło się kilka wątków, które skupiały się wokół zwiększenia możliwości finansowych rządu i samorządów, bo wszyscy paneliści zgodzili się, że w obecnych czasach sektor publiczny powinien pełnić rolę aktywnego inwestora, niektóre zadania powinny być realizowane w ramach wizji strategicznej ze szczebla centralnego (jak budowa infrastruktury krytycznej), ale coraz więcej inwestycji powinno być delegowanych do samorządów, aby to skutecznie realizować być może potrzebna jest zasadnicza modyfikacja relacji szczebel-centralny samorząd.

PPP i szukanie sposobu na dalsze zadłużanie się samorządów

Propozycje działań przedstawiane przez panelistów bardzo często były nakierowane na zwiększenie siły finansowej samorządów. Przykładem może być realizacja projektów w ramach PPP (partnerstwo publiczno prywatne), podobno zmienia się klimat prawny i czwarte P (prokurator) już zniknęło, ale ciągle jest bardzo mało inwestycji w tej formule i często oczekiwania co do stopy zwrotu inwestora prywatnego rozmijają się z poziomem, który jest akceptowalny przez sektor publiczny, z zastrzeżeniem, że łączny szacunek kosztów i korzyści dla sektora publicznego może wypaść na korzyść PPP mimo wyższej stopy zwrotu inwestora. Ale coraz więcej samorządów osiąga limity zadłużenia i żeby dalej inwestować będzie nie będzie miało wyboru, będą musieli sięgnąć po formułę PPP. Ta formuła dobrze się sprawdza w Niemczech, gdzie firmy prywatne budują farmy wiatrowe wspólnie z lokalnymi społecznościami na zasadzie udziału w przyszłym zysku.

Włosi planują po wrześniowych wyborach w Niemczech znowu otworzyć puszkę Pandory, czyli zmienić reguły liczenia deficytu w ramach Paktu Wzrostu i Stabilności, odejmując od wydatków publicznych „produktywne inwestycje”. Celem jest pozwolenie samorządom żeby bardziej się zadłużały i inwestowały w rozwój. Nie sądzę żeby to się udało, przecież dopiero co został przyjęty pakt fiskalny, który idzie w odwrotnym kierunku i zaostrza reguły fiskalne. Zresztą pamiętam dyskusję o zmianie reguł Paktu w 2005 roku, gdy byłem członkiem unijnego Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, gdzie Włosi składali podobne propozycje a Niemcy stale mówili “nein”.


www.rybinski.eu
Data:
Kategoria: Gospodarka

Krzysztof Rybiński

Economy of the XXI century - https://www.mpolska24.pl/blog/economy-of-the-xxi-century

Professor Krzysztof Rybinski holds MA in computer sciences, and Ph.D. in economics. He has an extensive professional background. He worked as software engineer in Tokyo, director of the Soros Foundation programs in CEE, a consultant to the World Bank. He was chief economist and managing director at commercial banks. In 2004, he was appointed the Deputy Governor of the National Bank of Poland by the President of Poland and performed this function for four years until 2008. He was in charge of research, foreign exchange reserves management, payment systems, cash circulation management, monetary statistics and international relations. Under his supervision National Bank of Poland changed its investment strategy which resulted in additional one billion dollars profit for Poland. In 2004-2005, he was member of the EU Economic and Financial Committee, and in 2007-2008 a member of the Polish Financial Services Authority. In 2007-2008 he served as a World Bank alternate governor for Poland. He was also member of the supervisory boards of several financial sector companies (2008-2009) and Partner in Ernst & Young Poland (2008-2010). Since 2010, he has been Professor and President of Vistula University in Warsaw, which offers education to students from more than 30 countries. In 2012 he launched the investment fund called EUROGEDDON, its investment strategy assumes deepening financial crisis in the Eurozone. The fund launch was covered by Financial Times and CNN International.

Krzysztof Rybinski was economic advisor to several Polish governments. In the last few years he was a coauthor of country higher education strategy, e-government strategy and intellectual capital strategy.

Krzysztof Rybinski is author of numerous refereed papers in economics and (co) author of several books. In March 2012 ranking he was ranked the fourth best Polish economist by number of scientific citations. In October 2012 he received the business award of most respected Polish economist. He has also contributed hundreds of articles on economics and financial markets to Polish newspapers. He published in The Wall Street Journal, Financial Times and The Economist. He was the first senior central banker in the world to have started a popular and often quoted by media economic blog www.rybinski.eu already in 2006.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.