Oczywiście gorąco polecam też moje inne wpisy na mPolska24.pl:
Demografia Polski: Jak bardzo zmienimy się w ciągu dwudziestu lat
Autorzy podzielili firmy na te, które znajdują się w obszarze czerwonego lub błękitnego oceanu.
Przestrzeń Czerwonego Oceanu to wszystkie te rynki, które są już odkryte i zagospodarowane. Panuje na nich walka o każdy procent udziału w rynku. Końcowym etapem tej walki jest walka cenowa, gdyż produkty są podobnej jakości, więc tylko tym można konkurować.
Porównane to zostało do walki rekinów. Od krwi woda robi się czerwona
Natomiast błękitny ocean to "rekin", który jest sam, nie ma żadnej konkurencji. Wniosek sprowadza się do tego, aby spojrzeć na zagadnienia biznesowe z innej strony. Dostrzec nowych potencjalnych klientów, nowe możliwości.
Został opisany przykład starego stuletniego cyrku, który wygrał długoletnią walkę na rynku w USA. Pozostałe pare firm trudniących się zabawianiem dzieci to właśnie te "rekiny", które nawzajem się zagryzają.
I tutaj pojawiła się nowa firma (nie pamiętam nazwy). Stworzyła ona w ciągu paru ostatnich lat cyrk, ale dla... pracowników firm. Stworzyła całkiem nowy rynek. Postanowiła nie walczyć o rodziców z dziećmi, ale dostrzegła całkiem nowych klientów i stworzyła dla nich nowy rodzaj usługi. W ciągu paru lat zaczęła generować tak duże zyski, jak firma lider w tradycyjnie rozumianym cyrku.
Takie proste a jakie mądre:-)
Podobnie genialną w swej prostocie ale jakże potężną jest strategia koncentracji firmy na podstawowym biznesie. Bardzo fajnie jest to opisane w książce: “Koncentruj się! Strategiczny klucz do przyszłości Twojej firmy”, której autorem jest Al Ries.
Poniżej esencja tej książki, czyli cytat autora książki na stronie 16:
“Słońce jest potężnym źródłem energii. W ciągu godziny pod postacią promieni słonecznych docierają na Ziemię miliardy kilowatów. Jednak uzbrojeni w kapelusz i krem z filtrem UV możemy przez wiele godzin zażywać słonecznych kąpieli bez szkody dla zdrowia.
Laser jest słabym źródłem energii. Aby wytworzyć spójną wiązke światła, potrzebuje zaledwie kilka watów mocy. Ale z jego pomocą można przewiercać diamenty lub wycinać tkanki zaatakowane przez nowotwór.
Gdy przedsiębiorstwo zawęża pole działania do ściśle określonej dziedziny, osiąga efekt lasera. Osiąga siłę potrzbną do zdominowania rynku. Na tym właśnie polega strategia koncentracji.
Gdy przedsiębiorstwo rozprasza swoją działalność na różne dziedziny, rozprasza także swoje siły. Trwoni energię podobnie jak słońce. Na produkcję zbyt wielu wyrobów i obsługę zbyt wielu rynków”
W ciągu ostatnich kilkudziesięcu lat nastąpił bardzo szybki postęp technologiczny. Fakt ten w połączniu z możliwością taniej produkcji spowodował, że praktycznie każda firma staje przed pokusą zwiększenia asortymentu produktów i wejścia w nowe obszary. W konsekwencji firma staje się niekonkurencyjna gdyż zarządzanie dużą liczbą produktów i usług przerasta jej możliwości."
Więcej na temat powyższej książki można przeczytać tutaj: Analiza fundamentalna i zasada “Koncentracji” firmy na podstawowej działalności oraz tutaj: 1) Ogranicz pole działania 2) Oferuj szeroki wybór 3) Kupuj tanio 4) Sprzedawaj tanio 5) Zdominuj swoją kategorię
Źródło:
Uzupełnieniem powyższego wpisu jest jeszcze książka: Książka “22 niezmienne prawa marketingu”. Jest to bardziej zbiór 22 zasad strategicznych, których nie wolno łamać firmie a jeżeli to robi to jest bardzo duże ryzyko porażki biznesowej. Pisłaem o nie tutaj: http://www.michalstopka.pl/ksiazka-22-niezmienne-prawa-marketingu-czyli-dlaczego-firmy-odnosza-sukces-lub-ponosza-porazke/ a spis 22 zasad strategicznych podałem tutaj: http://www.michalstopka.pl/spis-22-niezmiennych-praw-marketingu/
Zresztą w ogóle o kilku ciekawych książkach dotyczących tematyki biznesowej i giełdowej piszę w zakładce "Książki" tutaj: http://www.michalstopka.pl/ksiazki/
No i oczywiście polecam moje ebooki:-) w zakładce "Do pobrania" http://www.michalstopka.pl/do-pobrania/