Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

KULTURA? POLITYKA? CZYLI DLACZEGO NA SCENACH EUROPY NIE MA MIEJSCA DLA ANNY NETREBKO

Anna Netrebko, jedna z najbardziej znanych rosyjskich śpiewaczek operowych współczesności, przyciąga ostatnio uwagę nie tylko ze względu na swój talent, lecz także ze względu na swoje stanowisko w sprawie agresji Rosji na Ukrainę. Biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną, kiedy to kraje europejskie dążą do solidarności z Ukrainą, trasa koncertowa Netrebko we Włoszech, szczególnie w Operze Rzymskiej, Teatrze La Scala i Arena di Verona, wygląda raczej dziwnie i kontrowersyjnie. W końcu nie tak dawno w Rzymie odwoływano wszystko, co rosyjskie: La Scala zawiesiła rosyjskiego dyrygenta i odwołała występy Netrebko, inne sceny odmówiły baletów Czajkowskiego, rosyjska literatura okazała się w niełasce... Co się jednak stało? Czyżby taka "kultura odwoływania" nie trwa długo?

KULTURA? POLITYKA? CZYLI DLACZEGO NA SCENACH EUROPY NIE MA MIEJSCA DLA ANNY NETREBKO
KULTURA? POLITYKA? CZYLI DLACZEGO NA SCENACH EUROPY NIE MA MIEJSCA DLA ANNY NETREBKO
źródło: D/gGARHARHHEHdgnh

Przypomnijmy, że Netrebko wielokrotnie wspierała rosyjski rząd odwiedzając tymczasowo okupowane terytoria Ukrainy, co jest pogwałceniem prawa międzynarodowego i wsparciem dla agresywnych działań Rosji. Jej udział w wydarzeniach organizowanych przez rosyjskie władze i odmowa wyraźnego potępienia wojny w Ukrainie spotkały się z ostrą krytyką ze strony społeczności międzynarodowej. Nie tylko jednak przynależność Netrebko do rosyjskiej kultury jest tu istotna, lecz także jej postawa polityczna! Piosenkarka była powiernicą Władimira Putina, popierała aneksję Krymu i działania Rosji w Donbasie.

Niedawne odwołanie jej koncertu w Pradze jest wyraźnym przykładem tego, jak Europa reaguje na jej obecność. Rząd Pragi, wyrażając jednoznaczny sprzeciw wobec koncertu, podkreślił, że byłoby to  "bezduszne" w świetle trwającej wojny napastniczej. Decyzję tę popierają zarówno partie polityczne, jak i opinia publiczna, która odbiera udział Netrebko w wydarzeniach kulturalnych w Europie za niedopuszczalny, dopóki piosenkarka nie potępi działań Rosji.

Ponadto, ostatnio został odwołany koncert Netrebko zaplanowany w Lucernie w Szwajcarii mający się odbyć przed Pierwszym Światowym Szczytem dla Pokoju na Ukrainie. Szwajcarskie władze kantonalne i miejskie uznały, że wydarzenie z udziałem Netrebko mogłoby stanowić zagrożenie dla porządku publicznego i byłoby postrzegane jako zniewaga dla społeczności międzynarodowej wspierającej Ukrainę.

Wcześniej jej koncerty również zostały  odwołane w innych krajach, w tym w Niemczech, Danii, Francji, Austrii i Stanach Zjednoczonych. Na przykład w Nowym Jorku Metropolitan Opera anulowała kontrakt z Netrebko z powodu jej odmowy wyraźnego potępienia rosyjskiej agresji.

Sojusznicy robią wszystko, co w ich mocy, aby uniemożliwić rosyjskiej śpiewaczce operowej Annie Netrebko powrót na scenę Opery Rzymskiej. A jednak sytuacja  wywołuje poważne zaniepokojenie, ponieważ sopranistka po raz kolejny powraca na włoską scenę. To ta sama artystka, która w 2012 roku była powierniczką Władimira Putina w wyborach, a w 2014 roku odwiedziła okupowany Donieck i trzymała flagę tzw. Noworosji. Netrebko była i pozostaje  postacią wspierającą kremlowski reżim z  jego agresywną postawą, jak po tym może powrócić na europejską scenę?

Tacy działacze sztuki nie powinni mieć możliwości zarabiania pieniędzy i szerzenia rosyjskiej kultury na Zachodzie, zwłaszcza kiedy Rosja nadal popełnia zbrodnie wojenne, zabija cywilów i porywa dzieci. Piosenkarze, aktorzy i artyści powinni nieść  piękno w świat, przekierowywać na pozytywne i wzniosłe uczucia, a nie usprawiedliwiać wojnę. Oto tylko kilka cyfr dotyczących ukraińskich dzieci, które dzięki milczącej postawie rosyjskich artystów i działaczy kultury tylko rosną. Statystyki są okropne!

Od początku pełnoskalowej inwazji zginęło 564 ukraińskich dziecka oraz 1 489 zostało rannych!

Według ukraińskiego rzecznika praw obywatelskich okupanci deportowali z Ukrainy do Rosji prawie 700 000 dzieci, z czego udokumentowano 19 546  przypadków. 1 759 dzieci zostało osieroconych z powodu walk. 685 dzieci otrzymało status pozbawionych opieki rodzicielskiej, ponieważ ich rodzice pozostali na okupowanych terytoriach.

4 390 ukraińskich dzieci, które są sierotami lub zostały pozbawione opieki rodzicielskiej, zostało nielegalnie wywiezionych. Do tej pory tylko około 600 uprowadzonych dzieci zostało powróconych rodzinom. Po deportacji ukraińskich dzieci okupanci nadal dopuszczają się wobec nich nielegalnych działań: zmieniają ich obywatelstwo, przekazują je rosyjskim rodzinom i odmawiają im możliwości opuszczenia Rosji. Co najmniej 380 ukraińskich dzieci zostało oddanych tzw. tymczasowym opiekunom (czytaj nielegalnie adoptowanych) w Rosji.

Rosyjskie wojska zniszczyły ponad 200 szkół i uszkodziły ponad 1600 placówek edukacyjnych. Oznacza to, że każda siódma szkoła w Ukrainie została zniszczona, co niewątpliwie skutkuje brakiem dostępu dzieci do edukacji.

Wszystkie te fakty świadczą o tym, że przeprowadzenie trasy koncertowej Netrebko we Włoszech jest moralnie i politycznie niedopuszczalne. Włoskie społeczeństwo i władze powinny wziąć pod uwagę doświadczenia innych europejskich krajów i zapobiec występom artystki, działania i poglądy której bezpośrednio lub pośrednio wspierają agresywną politykę Rosji.

Rezygnacja z koncertów Netrebko w Europie demonstruje, że wydarzenia kulturalne nie mogą być oderwane od kontekstu politycznego. Włochy jako kraj opowiadające się za utrzymaniem pokoju i poszanowaniem prawa międzynarodowego nie powinny pozwolić Netrebko na występy na włoskich scenach. Będzie to odbierane jako poparcie dla jej poglądów i pośrednie wsparcie dla rosyjskiej agresji.

Czołgi nigdy nie wkraczają jako pierwsze, najpierw pojawia się moskiewska cerkiew, kultura, balet, język rosyjski... A już potem wkraczają czołgi, co wyraźnie ilustruje sekwencję kulturowej i ideologicznej ekspansji, której towarzyszy agresja wojskowa. Podkreśla to, że przed rozpoczęciem działań wojennych Rosja aktywnie wykorzystuje swoje narzędzia kulturowe do miękkiej siły i wpływu na opinię publiczną za granicą.

Na pierwszym etapie wykorzystywana jest Rosyjska Cerkiew Prawosławna, która poprzez sieć parafii i ośrodków religijnych wpływa na światopogląd ludzi. Towarzyszy temu popularyzacja języka rosyjskiego, co często jest postrzegane jako część integracji kulturowej, ale w rzeczywistości służy jako instrument wpływu kulturowego. Dalej wprowadza się  rosyjskich działaczy kultury, takich jak śpiewaczka operowa Anna Netrebko, dyrygent Walery Gergiew i pianista Denis Macujew będący ważnym elementem rosyjskiej dyplomacji kulturalnej. Oni często występują na międzynarodowych imprezach promując tym pozytywny wizerunek kraju. Jednak ich milczenie na temat działań Rosji w Ukrainie  lub otwarte poparcie dla polityki rosyjskiego rządu wzmacniają efekt propagandowy na arenie międzynarodowej.

W ten sposób ekspansja kulturowa, wraz z rozprzestrzenianiem języka, religii i sztuki, tworzy podstawę do późniejszej agresji wojskowej. Jest to strategiczne podejście, które pozwala najpierw zdobyć umysły i serca, a następnie, jeśli zajdzie taka potrzeba, przejść do metod siłowych.

Netrebko nie powinna występować w Europie. Jedyne miejsce dla niej i jej podobnych jest teraz tylko na rosyjskich scenach!

Data:
Kategoria: Świat
Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.