Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

JSM – na co pozwala patent jachtowego sternika morskiego?

Jachtowy sternik morski to najpopularniejszy, a także najbardziej uniwersalny z patentów żeglarskich funkcjonujących w Polsce. Stwarza on znacznie większe możliwości, niż certyfikat żeglarza jachtowego, a jednocześnie wyrobienie go jest mniej czasochłonne, niż zdobycie uprawnień kapitana.

JSM – na co pozwala patent jachtowego sternika morskiego?
Ocean Team Sailing School
źródło: OTSS

W niniejszym artykule wyjaśniamy, jakie wymagania trzeba spełnić, aby zostać jachtowym sternikiem morskim oraz czym można pływać, posiadając tego rodzaju certyfikat. 

Uprawnienia jachtowego sternika morskiego

Posiadacze patentu jachtowego sternika morskiego mają bardzo szerokie uprawnienia w zakresie prowadzenia jachtów zarówno po śródlądziu, jak i na morzu. Warto mieć na uwadze fakt, że dotyczy to nie tylko łodzi żaglowych, ale też motorowych. 

Zdobywając certyfikat JSM, automatycznie nabywa się bowiem praw właściwych posiadaczom patentu motorowodnego sternika morskiego. W praktyce oznacza to, że jachtowy sternik morski może pływać:

  • na wodach śródlądowych — każdą jednostką motorową albo żaglową (z silnikiem pomocniczym lub bez niego),
  • na wodach morskich — jachtami motorowymi albo żaglowymi (z silnikiem pomocniczym lub bez niego) o długości do 18 metrów. 

Patent jachtowego sternika morskiego umożliwia więc pływanie w celach rekreacyjnych, ale również komercyjnych, jako zawodowy skipper. Większość łodzi czarterowych nie przekracza bowiem wspomnianych tu 18 metrów długości kadłuba. Mając tego rodzaju dokument, można więc na stałe związać swoje życie z morzem i zdobyć ciekawy, choć wymagający zawód. 

Jak zdobyć patent JSM?

Aby móc zdobyć certyfikat jachtowego sternika morskiego, należy spełnić kilka warunków. Podstawowym z nich jest wiek — trzeba być pełnoletnim. To oczywiście nie wystarcza.

Trzeba zdobyć udokumentowany  opiniami z rejsu (podpisanymi przez kapitana) staż morski. Przepisy wymagają, aby były to co najmniej dwa rejsy morskie o łącznym czasie żeglugi nie krótszym niż 200 godzin. 

Mając  poparte dokumentami doświadczenie, można przejść do ostatniego kroku, jakim jest zdanie egzaminu na jachtowego sternika morskiego.

Jak wygląda egzamin?

Organizują go podmioty upoważnione przez Ministra Sportu. Egzamin zawsze złożony jest z dwóch paneli – teorii oraz praktyki. Aby zdać, trzeba zaliczyć obydwa – w przeciwnym wypadku konieczne jest powtórzenie całości. 

Część teoretyczna weryfikuje wiedzę z zakresu budowy jachtu, locji, nawigacji, meteorologii, bezpieczeństwa, łączności, przepisów oraz planowania rejsu. Składają się na nią:

  • zadanie nawigacyjne
  • test zawierający 75 pytań jednokrotnego wyboru.

Aby uzyskać pozytywny wynik, trzeba prawidłowo rozwiązać zadanie oraz udzielić minimum 65 poprawnych odpowiedzi. 

Część praktyczna polega na wykonaniu wybranych przez komisję elementów egzaminacyjnych. Są one określane indywidualnie dla każdego zdającego. Dopuszcza się jednorazowe powtórzenie źle przeprowadzonego manewru. 

Nie ma natomiast obowiązku odbywania szkolenia przed egzaminem. Mimo to zaleca się wzięcie udziału w dobrym kursie przygotowawczym. Dzięki temu można poszerzyć i usystematyzować posiadane wiadomości, nabyć biegłości w wykonywaniu manewrów, a przede wszystkim – zwiększyć swoje szanse na uzyskanie pozytywnego wyniku na egzaminie.

Data:
Kategoria: Sport

Mikolaj777

Blog żeglarski - https://www.mpolska24.pl/blog/blog-zeglarski

Informacje i ciekawostki ze świata żeglarstwa. Nasz blog opisuje najpopularniejsze zagadnienia żeglarskie, zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych żeglarzy.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.