Wszystko wymaga równowagi i odpowiedniego dawkowania. Nawet nauka i wiedza podawana w nieodpowiednich dawkach, bez weryfikacji działania przekazywanych nauk w praktyce - przynosi efekt odwrotny od deklarowanego.
To właśnie realne efekty działania weryfikują wartość posiadanej wiedzy i umiejętności każdej jednostki i każdej organizacji. Paradoksalnie to bardzo wykształcona (wg posiadanych dyplomów i tytułów z licznych uczelni) współczesna generacja bogatych krajów Okcydentu nie ma większej wiedzy praktycznej niż ludzie kształceni w zakresie podstawowym na początku XX wieku. Doświadczenie życiowe, jakie posiadali ludzie mniej wykształceni niż obecnie, powodowało, że mimo krótkiego okresu kształcenia w szkołach ówczesne generacje osiągały z nauki znacznie większe efekty.
Od początku XX wieku do dzisiejszych czasów nastąpił kolosalny postęp nauki i techniki, co spowodowało rewolucyjną zmianę stylu życia ludzi krajów wysoko rozwiniętych. Obecny styl życia ludzi kreują technologie jeszcze nawet nieznane w połowie XX wieku.
Zauważmy jednak, że ten fantastyczny postęp technologiczny kreuje bardzo nieliczna grupa pracowników w całej masie zatrudnionych, a nawet w całej licznej grupie pracowników naukowych. Osiemdziesiąt procent współczesnego społeczeństwa mimo długiego okresu kształcenia nie ma efektywnej wiedzy potrzebnej do oceny i analizy tysięcy teraźniejszych problemów. Większość społeczeństwa posiada umiejętności logicznego myślenia - jakie są potrzebne do prawidłowej analizy bieżących realiów - mniejsze od wykształconych polskich chłopów sprzed ostatniej wojny światowej.
Obecnie ludzie mają bardzo długi okres nauki szkolnej zakończony nadaniem im efektownych tytułów i dyplomów z bardzo licznych uczelni. Powstał bardzo dochodowy przemysł produkcji dokumentów poświadczających naukę, ale później nie ma weryfikacji wartości tych dokumentów jako zgodnych zdeklarowanym stopniem naukowym.
W wyniku takiej komfortowej sytuacji dla producentów dyplomów i tytułów nastąpiła demoralizacja dużej części społeczeństwa z powodu wygodnego życia bez jakiejkolwiek efektywnej pracy! Ludzie są obecnie wychowywani od najmłodszych lat w systemie bezstresowym, a tymczasem nie jest możliwe osiągniecie dobrych rezultatów nauki bez trudu i wysiłku. Tym samym ten komfortowy styl (nie obarczony krytyką) nauczania powoduje ciągły spadek poziomu edukacji w szkolnictwie. W konformistycznym społeczeństwie ignorantów zyskuje komercyjna popularność oraz efektowna emocjonalność - zamiast argumentów merytorycznych!
Finalnym skutkiem powierzchownej edukacji społeczeństwa w danym kraju jest kryzys jakości przywódców państw oraz ważnych organizacji międzynarodowych.
W większości krajów ogarniętych populizmem na bazie płytkiej komercji, gdzie decydujący jest priorytet emocjonalnej popularności - wybory w systemie demokracji wygrywają dyletanci w polityce i ekonomii. Wygrywają wybory i zostają przywódcami państw i organizacji liderzy, którzy PIĘKNIE mówią, ale PASKUDNIE rządzą!
Stąd bierze się też cały długi szereg decydentów sabotujących z bezmyślności wszystkie systemy w państwie czy organizacje, które kiedyś sprawnie działały. Wszyscy oni razem: społeczeństwo ignorantów oraz ICH decydenci niszczą fundamenty rozwoju, jakie zostały zbudowane przez poprzednie generacje... Najwyższy czas, aby społeczeństwo wybierało na swoich liderów nie tych, co pięknie mówią, ale tych, co PIĘKNIE RZĄDZĄ !
Wiesław Robert Rok
Prezes UPR Opole oraz Przedstawiciel RG UPR Polska