Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Blogerzy więcej

Sprzęt medyczny kontra Ustawa Prawo zamówień publicznych

Tak, jakość to podstawa, na tym powinny się wszystkie opcje skupić, gdyż przy zmianie Ustawy Prawo zamówień publicznych w 2014 roku, której to zmiany tak szumnie dokonano, twierdząc, że nie ma już dyktatu ceny, jak jest nadal. Wystarczy zrobić sobie mały projekt i symulację obecnych kryteriów oceny ofert, cena będzie w każdym względzie przewyższać. Ja proponuję postawić tutaj na jakość, przynajmniej jeśli chodzi o sprzęt medyczny, i nakazać ustawowo, czyli obligatoryjnie, zamawiającym w danych usługach opierać się na dwóch kryteriach - cena i jakość, jakość jest najważniejsza, podkreślam to ponownie.

Już jutro 24. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przez te wszystkie lata Jerzy Owsiak uratował wiele dziecięcych serduszek i chwała mu za to! Niesienie pomocy drugiemu człowiekowi to bardzo ważna sprawa i naprawdę do tego trzeba chcieć pomagać tak, jak to robi on i przy okazji WOŚP mnóstwo innych osób.

Służba zdrowia i rynek medyczny to od wielu, wielu lat temat do rozmów wśród zwykłych ludzi jak i rządzących. Ja przy okazji chcę napomknąć o zamówieniach publicznych, tak ważnych w tej instytucji, a zarazem kuriozalnych ofertach, które otrzymują zamawiający ze względu na ustawowe przepisy. A zauważmy, że często sprzęt medyczny ratuje życie ludziom i tutaj postawię kropkę nad i.

Jakiś czas temu Jerzy Owsiak o zamówieniach publicznych wspomniał tak:

„Zamówienia publiczne to są bardzo niewłaściwe zachowania, bardzo niewłaściwe standardy, bardzo niewłaściwe mechanizmy zakupu czegokolwiek – ocenił szef WOŚP. – Jakość to jest główna cecha urządzeń, które kupujemy. (…) Nikt nigdy nie zakwestionował naszych zakupów – podkreślił”.

Tak, jakość to podstawa, na tym powinny się wszystkie opcje skupić, gdyż przy zmianie Ustawy Prawo zamówień publicznych w 2014 roku, której to zmiany tak szumnie dokonano, twierdząc, że nie ma już dyktatu ceny, jak jest nadal. Wystarczy zrobić sobie mały projekt i symulację obecnych kryteriów oceny ofert, cena będzie w każdym względzie przewyższać. Ja proponuję postawić tutaj na jakość, przynajmniej jeśli chodzi o sprzętu medyczny i nakazać ustawowo, czyli obligatoryjnie, zamawiającym w danych usługach opierać się na dwóch kryteriach - cena i jakość, jakość jest najważniejsza, podkreślam to ponownie. Bo ustawodawca w art. 91 pisze o cenie albo cenie i innych kryteriach i wyszczególnia jakich. To za mało uważam. Również bardzo ważne są usługi cateringu. Nie raz widzieliśmy zdjęcia na tweeterze czy facebooku, jak osoba chora otrzymuje jedzenie, a jakiej jakości, to może przemilczę, sama będąc kiedyś w szpitalu otrzymałam chleb z pleśnią, tak że na pewno do zdrowia wracać mi się zbytnio nie chciało widząc taki chleb. Dlaczego tak się dzieje? Już wyjaśniam. Porządne firmy jakościowo właśnie przegrywają z wykonawcami, którzy np. oferują bułkę za 10 groszy. Nikt z nas nie kupi w piekarni bułki za 0,10 groszy, a nawet jeśli, to proszę zwrócić uwagę na jej środek, czyli jakość, tam zapewne mąki nie ma, ale jakieś jej półprodukty. Jeśli szpital określi w przedmiocie zamówienia, że szynka ma się składać z nie mniej niż 90% mięsa itd., to na etapie umowy powinien weryfikować i sprawdzać, czy tak jest rzeczywiście. Ja bym tak proponowała, ale czy jest na to czas? Czyli sprowadzamy się do tak ważnej jakości.  Czyli moja propozycja do usług priorytetowych jak i niepriorytetowych to nakazać w art. 91 cenę albo jakość i cenę i pozostałe kryteria, jeśli zamawiający wybierze. Tych propozycji zmiany będzie dużo i zachęcam Państwa do czytania, gdyż w kolejnych moich artykułach znajdą się propozycje.

 

Data:
Kategoria: Gospodarka
Tagi: #

Justyna Cienka

ZamówieniaPubliczne - https://www.mpolska24.pl/blog/zamowieniapubliczne

W zamówieniach publicznych pływam jak ryba w wodzie. Posiadam ponad szesnastoletnie doświadczenie. Moją mocną stroną jest solidna znajomość ustawy Prawo zamówień publicznych i aktów wykonawczych. Obecnie prowadzę firmę pod nazwą Innowacje w przetargu – Justyna Cienka, która daje mi dużo satysfakcji, gdzie moje doświadczenie mogę przekazać odpowiednim służbom od zamówień publicznych. Jestem i będę zawsze osobą innowacyjną, która nakierowuje innych w sposób prawidłowy i oczywiście zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, aby ich jednostki czy firmy rozwijały się odpowiednio. Warto mnie mieć w swojej kadrze, gdyż cechuje mnie doświadczenie, a przede wszystkim profesjonalizm.
Na swym koncie posiadam wiele sukcesów od strony zamawiającego, jak i od strony wykonawcy. Zarządzałam dużym przetargiem na wielomilionową kwotę dotyczącą usługi powiązanej z IT w transporcie aglomeracyjnym, prowadziłam negocjacji z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym wraz z lokalnym operatorem komunikacji miejskiej na potrzeby zawartej umowy. Brałam udział w przygotowywaniu wybudowania (na zasadzie zaprojektuj i wybuduj) dużej inwestycji.
Występuję jako biegły sądowy przy badaniu prawidłowości i zasadności postępowań o zamówienia publiczne na zlecenie np. urzędu państwowego powołanego do stania na straży praworządności.

Reprezentowałam instytucje w Krajowej Izbie Odwoławczej przy wniesionym odwołaniu.
Pozyskiwałam dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw kontrakty, między innymi w szpitalach. Przygotowywałam projekty regulaminów dla instytucji gdzie zostały wdrożone z sukcesem.

Jestem autorką publikacji w magazynie na terenie Polski w piśmie branżowym oraz na swym blogu. Prowadzę również cyklicznie na zaproszenie wykłady dla studentów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Posiadam:

- doświadczenie w zarządzaniu działem zamówień publicznych
- doświadczenie w zarządzaniu zespołami przetargowymi
- doświadczenie w strategicznych postępowaniach, np. dialog konkurencyjny
- doświadczenie w nadzorze komisji przetargowych
- doświadczenie w prowadzeniu profesjonalnych negocjacji
- doświadczenie w przeprowadzaniu szkoleń
- doświadczenie w doradztwie prawnym z zakresu Prawa zamówień publicznych

Komentarze 2 skomentuj »

można oprzeć się na gwarancji z reguły lepszy sprzęt ma dłuższą...

Niekoniecznie reguła długiej gwarancji daje lepszy sprzęt. Jak to pan skomentował, ponieważ może pociągać skutki manipulacji ze strony wykonawców. Obecnie art.91 stawy Pzp brzmi tak: Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.
Sprzęt szpitalny, w tym specjalistyczny. Jako szczególnie istotne przy sprzęcie medycznym uznaje się: jakość, koszty eksploatacji w okresie amortyzacji, szkolenia, serwis, walory kliniczne zaproponowanych rozwiązań;
1. Jakość definiowana jako: bezawaryjność, trwałość, funkcjonalność, opinie od użytkowników sprzętu, certyfikaty, jakość oceniana na podstawie prezentacji sprzętu.
2. Innowacyjność kliniczna i technologiczna: możliwość uzyskania dodatkowej korzyści zdrowotnej i technologicznej.

3. Koszty eksploatacji w okresie amortyzacji: symulacja kosztów odnośnie do ilości procedur (wybór technologii wielorazowa/jednorazowa), koszty wyposażenia zużywalnego, koszty przeglądów.
4. Szkolenia posprzedażne: dostępność szkoleń innych niż stanowiskowe.

5. Serwis: koszt roboczogodziny z dojazdem; aparat/urządzenie zastępcze; czas realizacji; koszt usługi serwisowej, dostępność części eksploatacyjnych po wygaśnięciu umowy.
6. Analiza kliniczna: posiadanie badań klinicznych, korzyści kliniczne.(
Kryteria oceny ofert UZP)
Istnieje tzw. gwarancja jakości, gdzie regulują przepisy art. 577–581 Kodeksu Cywilnego, dalej KC., które zawierają pewne ogólne uregulowania dotyczące sposobu postępowania w przypadku ujawnienia wad.
Najczęściej stosowanym kryterium przez zamawiających w postępowaniach o zamówienia publiczne jest kryterium okresu gwarancji. Zgodnie z art.577 § 2 KC, okres ten wynosi rok od czasu wydania kupującemu rzeczy, ale wyłącznie wtedy, gdy nie zostanie ustalony w dokumencie gwarancyjnym. Istotne jest, aby nawet w przypadku oceniania długości okresu gwarancji jakości (w kryteriach oceny ofert) pamiętać o postawieniu minimalnego wymaganego parametru w tym zakresie dla bezpieczeństwa zamawiającego.
Zamawiający zawsze powinien opisywać kryterium oceny ofert gwarancji, aby maksymalna ilość punktów była przyznawana za najdłuższy okres gwarancji – jednak realny i pozostający w granicach potrzeb zamawiającego (najprościej – poprzez wskazanie, że maksymalną ocenianą wartością będzie X miesięcy, czyli limit okresu gwarancji lat określony z góry).
Rzecz jasna istnieje możliwość walki z wykonawcami, którzy zaoferują np. pięćdziesięciu letnią gwarancję jakości na sprzęt, bo wiadomo, że nie o to chodzi, bo sprzęt się zużywa i amortyzuje. Taka oferta może zostać potraktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a wówczas oferta podlega odrzuceniu.
Zamawiający jeszcze musi zawsze przy takim kryterium określać warunki np. karty gwarancyjnej by nie narażać się na dokonywaniu częstych i płatnych przeglądów gwarancyjnych czy eksploatacji. Zamawiający winien już na etapie przygotowania postępowania pamiętać o tym, jak istotne są warunki gwarancji, i sprecyzować je dokładnie w postępowaniu o zamówienie publiczne.

Jak widać powyżej zamawiający powinien zachować staranność zarówno przy formułowaniu opisu samego kryterium, jak i wymogów dotyczących przedmiotu zamówienia oraz warunków przyszłej umowy z wykonawcą. Oczywiście, trzeba też pamiętać, że waga kryterium okresu gwarancji także powinna zostać ustalona w oparciu o rachunek ekonomiczny, aby uniknąć innych form manipulacji elementami oferty przez wykonawców w celu zdobycia nieuzasadnionej względami ekonomicznymi przewagi nad konkurencją.

Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.