Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Storytelling

Świat należy do tych, którzy narzucą innym swoja narrację.

W Europie są to Niemcy, na świecie to USA wspierane przez Hollywood. Narracja to opowiadanie historyjek. Na przykład, gdy prowadziłem zajęcia z rynków finansowych, pytałem studentów, czym handluje się na giełdzie. Akcjami – brzmiała typowa odpowiedź. Tylko pozornie, bo tak naprawdę na giełdzie handluje się opowiadaniami. Każda firma stara się opowiedzieć o sobie, o swoich planach, przekonać inwestorów, żeby kupili tę historię, przekonać analityków, żeby napisali ciekawe opowiadania o danej firmie. Na studiach na kierunku finanse tak naprawdę uczymy pisania takich opowiadań, są nawet certyfikaty, które wyznaczają standardy takich opowiadań, to na przykład CFA.

Opowiadania powinny być osadzone na faktach, bo te zawsze można sprawdzić i pokazać, że opowiadanie jest fałszywe. W każdym opowiadaniu powinien być bohater, charyzmatyczny prezes firmy z wielką wizją, premier czy minister, który przekona ludzi do swojej historii. Tacy liderzy firm są na przykład w mojej książce Go Global, która pokazuje historie sukcesu wielu polskich firm. Na przykład w sprawie tragedii smoleńskiej w mediach o umysły Polaków walczyły dwa obozy przedstawiające dwie bardzo różne narracje, które były zgodne z interesami obu obozów. PO, były obóz władzy, chciał udowodnić zadane z góry tezy, uniknąć odpowiedzialności i zrzucał winę na pilotów i pasażerów samolotu, a obóz opozycji chciał poznać prawdę. Narracje były radykalnie różne i żadna nie zdobyła umysłów większości Polaków.

Wojna na narracje toczy się wokół Trybunału Konstytucyjnego. Areną tej wojny są krajowe i międzynarodowe media.

O ile w światowym biznesie powszechne są wspaniałe narracje sukcesów firm, sportowców, to w polskich mediach takich narracji jest mało, dominują negatywne emocje, złe słowa, opluwanie oponentów. Najwyższy czas zacząć wykorzystywać potęgę narracji do tworzenia warunków dla pozytywnych zmian. Taką narracją w przypadku PO było wykorzystanie miliardów środków unijnych i pokazywanie, jak zmieniają Polskę. Badania, moje i wielu innych naukowców, pokazały, ze ta narracja była fałszywa; na przykład rząd PO twierdził, że rośnie innowacyjność, podczas gdy ona umierała przez minione 8 lat, co pokazywały wszystkie prestiżowe rankingi.

Dlatego obecnie rząd PiS nie powinien dać się wmanewrować w narrację wokół TK, tylko zacząć opowiadać pozytywne historie. Na przykład, jak program 500 złotych wpłynie na polską demografię, jak planowane produkcje filmowe wpłyną na pamięć historyczną Polaków, jak planowane działania zmienią Polskę na lepsze. Te narracje trzeba poprzeć badaniami, ekspertyzami, faktami. Trzeba pokazać tych, którzy na tym skorzystają, niech oni opowiedzą w mediach, dlaczego jest to dla nich dobre.

Dominującym kanałem narracji ciągle jest telewizja, ale coraz większe znaczenie mają media społecznościowe. O ile w telewizji dominuje jedna opcja, to w sieciach o tym, która narracja okaże się dominująca, decyduje atrakcyjność narracji, fakty, które ją popierają, i umiejętności specjalistów od sieciowej narracji. Historia biednej kobiety, która marzyła o dziecku, ale za rządów PO nie było ją na nie stać, teraz opowiedziana ze łzami w oczach, że w końcu to będzie możliwe, będzie o wiele silniejsza niż bełkot mediów głównego nurtu czy raczej ścieku.

Bohaterowie narracji powinni dać się lubić, szanować czy nawet budzić podziw. Warto się zastanowić, jak wykreować takich pozytywnych bohaterów, jak pokazać, że są wrażliwymi ludźmi, którzy mają swoje marzenia, hobby, rodziny, którzy czynią wiele dobrego. Ministrowie powinni tworzyć narrację w mediach pełną ciepłych emocji. Ściągnięte nienawiścią twarze tych, co tracą miejsce przy korycie, powinny kontrastować z uśmiechem, pogodą, optymizmem tych, którzy tworzą nową, lepszą rzeczywistość.

Storytelling, narracja, jest bardzo silnym narzędziem. Mądrze wykorzystane może pomóc pozyskać umysły Polaków dla wielkich, potrzebnych Polsce zmian.

Data:
Tagi: #

Krzysztof Rybiński

Economy of the XXI century - https://www.mpolska24.pl/blog/economy-of-the-xxi-century

Professor Krzysztof Rybinski holds MA in computer sciences, and Ph.D. in economics. He has an extensive professional background. He worked as software engineer in Tokyo, director of the Soros Foundation programs in CEE, a consultant to the World Bank. He was chief economist and managing director at commercial banks. In 2004, he was appointed the Deputy Governor of the National Bank of Poland by the President of Poland and performed this function for four years until 2008. He was in charge of research, foreign exchange reserves management, payment systems, cash circulation management, monetary statistics and international relations. Under his supervision National Bank of Poland changed its investment strategy which resulted in additional one billion dollars profit for Poland. In 2004-2005, he was member of the EU Economic and Financial Committee, and in 2007-2008 a member of the Polish Financial Services Authority. In 2007-2008 he served as a World Bank alternate governor for Poland. He was also member of the supervisory boards of several financial sector companies (2008-2009) and Partner in Ernst & Young Poland (2008-2010). Since 2010, he has been Professor and President of Vistula University in Warsaw, which offers education to students from more than 30 countries. In 2012 he launched the investment fund called EUROGEDDON, its investment strategy assumes deepening financial crisis in the Eurozone. The fund launch was covered by Financial Times and CNN International.

Krzysztof Rybinski was economic advisor to several Polish governments. In the last few years he was a coauthor of country higher education strategy, e-government strategy and intellectual capital strategy.

Krzysztof Rybinski is author of numerous refereed papers in economics and (co) author of several books. In March 2012 ranking he was ranked the fourth best Polish economist by number of scientific citations. In October 2012 he received the business award of most respected Polish economist. He has also contributed hundreds of articles on economics and financial markets to Polish newspapers. He published in The Wall Street Journal, Financial Times and The Economist. He was the first senior central banker in the world to have started a popular and often quoted by media economic blog www.rybinski.eu already in 2006.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.