Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Pakiet klimatyczny, czyli co się zdarzyło w Brukseli.

Rząd Ewy Kopacz zgodził się na kompromis, który zaostrza politykę klimatyczną. Cele pakietu to: obniżenie o 40% emisji CO2 do 2030 roku oraz zwiększenie udziału OZE (odnawialnych źródeł energii) do 27%.   Europa nie jest głównym trucicielem. Gazy cieplarniane wytwarzane w Europie to tylko 11% światowych zanieczyszczeń. Mimo...

Rząd Ewy Kopacz zgodził się na kompromis, który zaostrza politykę klimatyczną.
Cele pakietu to: obniżenie o 40% emisji CO2 do 2030 roku oraz zwiększenie udziału OZE (odnawialnych źródeł energii) do 27%.
 
Europa nie jest głównym trucicielem. Gazy cieplarniane wytwarzane w Europie to tylko 11% światowych zanieczyszczeń. Mimo to, UE forsuje pakiet klimatyczny, który będzie szkodził konkurencyjności europejskiej gospodarki.
Janusz Lewandowski uważa, że pakiet klimatyczny jest „ambitny, ale niekorzystny dla Europy”. Były komisarz UE obawia się, że inwestorzy będą lokować poza Europą produkcję, z którą wiąże się zwiększona emisja CO2. Według Lewandowskiego, „ambitne cele klimatyczne Europy są efektem u niektórych osób autentycznego uwrażliwienia ekologicznego, a u innych można podejrzewać interesy gospodarcze”. Lewandowski trafił w sedno. Pakiet jest najbardziej korzystny dla głównych państw UE: Niemiec i Francji.

Rząd podaje, że:
- Największym sukcesem premier Kopacz było wydłużenie polskiego prawa do darmowych uprawnień dla elektrowni poza rok 2020. Dzięki temu Europa będzie szybciej zmniejszała emisję CO2, a Polska wolniej. Nie jest to sukces negocjacyjny, bo przedłużenie darmowych emisji po 2020, Komisja Europejska rekomendowała już przed szczytem (we wrześniu br.) I to nie tylko dla Polski, ale dla całej grupy krajów z dochodem per capita niższym niż 90 % średniej unijnej PKB.
 
- Polska otrzyma 31 mld. złotych w postaci darmowych zezwoleń na emisję CO2 oraz środki na modernizację energetyki w wysokości 7,5 mld. zł.
Powyższe kwoty nie są nigdzie wymienione w dokumencie ze szczytu UE i pochodzą z nieznanych źródeł!
Według dzisiejszych cen kwoty te, to odpowiednio ok. 10 mld zł i 3,5  mld zł na dodatek rozłożone na 16 lat. Ich rzeczywista wartość zależy od bieżących, zmiennych  cen rynkowych.
Gdyby nawet potraktować poważnie dane rządu, to 31 mld byłoby przeznaczone dla krajów, które osiągają  PKB per capita niższy od 90 % średniej unijnej , a więc dla 15 krajów UE, a nie tylko dla Polski.
Z kolei 7,5 mld przyporządkowano by krajom z PKB poniżej 60% średniej unijnej, a więc dla 10 państw UE. Pieniądze te byłyby przekazane w zarząd Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu do którego państwa będą mogły aplikować o finansowanie projektów. Polska równie dobrze może nie dostać ani złotówki.
Gdyby dodać te całkiem teoretyczne 31mld do 7,5 to mamy 38,5 mld zł, gdy koszt dostosowania polskiej gospodarki do wymogów pakietu klimatycznego szacuje się na około 130 – 150 mld zł.
 
Rządowy projekt ustawy o OZE pojawił się w Sejmie dopiero po 7 latach istnienia koalicji PO-PSL. Obecnie trwają nad nim prace i jeśli zostanie uchwalony wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. Jeszcze niedawno Tusk i Piechociński twierdzili, że zwłoka w przyjęciu ustawy o OZE w czasie kryzysu była dla Polski korzystna. Aby dojść do pułapu 27% (obecnie udział odnawialnych źródeł energii sięga 12%) potrzebne są olbrzymie środki ( 40 – 50 mld zł) i bardzo szybkie tempo wdrażania zmian, albo przygotowanie się do płacenia wysokich kar.
 
Cele pakietu klimatycznego nie są możliwe do osiągnięcia przez Polskę do roku 2030. Mogłoby to się stać jedynie przy likwidacji górnictwa, zamknięciu przemysłów energochłonnych  (huty, cementownie, zakłady chemiczne)  i dwukrotnym wzroście cen na energię elektryczną. Żaden w miarę odpowiedzialny rząd tego nie zrobi.
Rząd powinien renegocjować swoje stanowisko, albo wystąpić o zastosowanie w stosunku do Polski klauzuli opt-out (wyłączenia) stosowanej dziś przez 15 krajów UE, w różnych obszarach prawodawstwa unijnego. Polska już stosuje taką procedurę nie będąc członkiem strefy Euro i nie akceptując razem z Wlk. Brytanią pełnego zakresu Karty Praw Podstawowych. 

Data:
Kategoria: Polska

Leszek Miller

Leszek Miller - https://www.mpolska24.pl/blog/leszek-miller

Leszek Cezary Miller polski polityk.
W latach 1989–1990 członek Biura Politycznego KC PZPR, w okresie 1993–1996 minister pracy i polityki socjalnej, w 1996 minister-szef Urzędu Rady Ministrów, w 1997 minister spraw wewnętrznych i administracji, w okresie 1997–1999 przewodniczący SdRP, w latach 1999–2004 i od 2011 przewodniczący SLD, od 2001 do 2004 premier, w latach 2008–2010 przewodniczący Polskiej Lewicy. Poseł na Sejm I, II, III, IV i VII kadencji.

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.