Samochód to nie zegarek, którego dziś większość ludzi używa głównie do
demonstrowania swojej pozycji ekonomicznej, gdyż sprawdzić, która godzina,
łatwiej w telefonie. Samochód powinien służyć do celów, dla jakich go
skonstruowano - do podroży i to nie tylko do kościoła w Niedzielę
Wielkanocną.
Niestety przejazd samochodem kosztuje.
Kosztuje głównie paliwo, które wszędzie na świecie produkowane jest głównie z ropy naftowej. Ceny ropy są praktycznie identyczne dla wszystkich. Dlaczego jednak cena benzyny już nie.
Ceny paliwa w USA różnią się w zależności od stanu. Oto próbki od najdroższej do najtańszej.
Cena benzyny regularnej 85 oktanów za galon = 3,8 litra
No tak. W takich warunkach niekoniecznie trzeba się zastanawiać, jak daleko da się przejechać na aktualnej zawartości zbiornika. Takie myśli przychodziły do głowy, gdy ceny zbliżały się do 4$/G.
Skąd biorą się różnice w cenie? Nawet na terytorium tego samego miasta ceny są różne, zależnie od sieci, w której dokonujesz zakupu. Różne są nie tylko ceny, ale i jakość paliwa, gdyż mieszanki zawierają różne domieszki. Wydajność silnika jednak różni się w niewielkim stopniu.
Nie ma też znaczenia, czy w rejonie wydobywa się tańszą ropę z łupków.
O cenie decyduje głównie poziom stanowych podatków ustalanych procentowo od ceny. Tak więc im niższe ceny paliwa (ropy) tym niższe ceny benzyny i mniejsze różnice między stanami.
Proszę zwrócić uwagę że trzy sąsiadujące stany - praktycznie jedna konglomeracja - mają różnicę cen: Connecticut - 2.00,9 Nowy Jork - 1.99,9 i New Jersey - 1.77,9. W "trudnych czasach" ceny paliwa w pierwszych dwóch stanach były znacznie, znacznie wyższe niż w sąsiednim N.J.
Kiedy rząd polski zaprzestanie karania Polaków, którzy skrzętnie oszczędzają na zakup auta?
Trzeba pamiętać też, że w USA podatki z paliwa idą głownie na utrzymanie i rozbudowę dróg, podczas gdy w Polsce - na utrzymanie rządowej biurokracji karmiącej się ośmiorniczkami.