Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Program Wyborczy Dróg Krajowych

Programy rządowe dzielą się na trzy kategorie. Mogą być realistyczne (zdecydowana mniejszość), ambitne (na początku kadencji) i wyborcze (u schyłku władzy). Najnowszy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 zdecydowanie należy do tej ostatniej. Według oficjalnych wyliczeń ma kosztować 14 mld zł więcej. Jak się jednak bliżej przyjrzeć, to kwota ta może urosnąć o nawet 48 mld zł.

Program Wyborczy Dróg Krajowych
Mapy inwestycji w PBDK z grudnia 2014 i sierpnia 2015 r.
źródło: Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023


Pierwsza wersja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powstała w grudniu 2014 r. Zakładała budowę ponad 1,8 tys. km autostrad i dróg ekspresowych w ramach listy podstawowej oraz kolejnych 630 km z listy rezerwowej w ramach oszczędności na kontraktach podstawowych. Prace nad programem trwały dalej, zostały przeprowadzone konsultacje społeczne i wczoraj poznaliśmy kolejną wersję, z 24 sierpnia 2015 r., która ma być wedle zapewnień pani premier przyjęta jako oficjalny dokument rządowy.

Co się zmieniło w nowym programie? Przede wszystkim zrezygnowano z podziału na listę podstawową i rezerwową - teraz wszystkie inwestycje są przeznaczone do realizacji, co na pewno ucieszy m.in. mieszkańców zachodniopomorskiego (droga S3 ze Szczecina do Świnoujścia) czy Mazowsza (droga S7 z Płońska do Warszawy). 

Jednak w obietnicach rząd Ewy Kopacz poszedł dalej i postanowił wpisać do programu kolejnych prawie 1,7 tys. km dróg do realizacji. Wśród nowych inwestycji są m.in. droga S10 z Płońska przez Toruń, Bydgoszcz, Piłę do Stargardu Szczecińskiego, S11 przez całą Wielkopolskę, S12 z Radomia do Lublina, S19 na całej tzw. "ścianie wschodniej", czy S74 przecinająca świętokrzyskie z zachodu na wschód. Większość z tych inwestycji jak do tej pory była we wstępnym planowaniu albo nie była realizowana z uwagi na prognozy ruchu.

To wszystko za... dodatkowe 14 mld zł. Jeżeli podsumować i uśrednić koszty budowy z poprzedniej wersji programu, bo w obecnym nie znajdziemy szczegółowych wyliczeń, to lekko licząc wyjdzie nie 14, a 48 miliardów zł. Obecny program to niestety tylko lista pobożnych życzeń, które prawdopodobnie nie zostaną zrealizowane do 2025 r., ale także w o wiele dłuższej perspektywie. Papier jednak cierpliwy jest i wszystko przyjmie, szczególnie w kampanii wyborczej.
Data:
Kategoria: Gospodarka

Marcel Klinowski

Marcel Klinowski - https://www.mpolska24.pl/blog/marcelklinowski

Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich / sekretarz zarządu i szef zespołu ds. transportu Stowarzyszenia "Republikanie" / miłośnik wolnego rynku, tramwajów i Apple

Komentarze 2 skomentuj »

+ 100 do fame-u za tytuł. ;)

Budowa dróg? To jest, za przeproszeniem, ich "psi" obowiązek! Mydlenie ludziom oczu i tyle...

Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.