Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

To nie jest dobra wiadomość: nie znamy swoich praw jako pasażerowie

Pod koniec grudnia Komisja Europejska opublikowała wyniki badań Eurobarometru dotyczace świadomości praw pasażerów w Europie. Prawie dwie trzecie Europejczyków przyznaje się do tego, że ich znajomość własnych praw i obowiązków w podróży jest praktycznie żadna.

To nie jest dobra wiadomość: nie znamy swoich praw jako pasażerowie


ncrap00.jpg

Badanie kwestionariuszowe zostało przeprowadzone przez TNS Opinion & Social w 28 państwach członkowskich Unii Europejskiej we wrześniu 2014 roku. Objęło grupę 28.050 respondentów z różnych grup społecznych i demograficznych – w tym 1.089 Polaków.

Z transportu lotniczego korzystało w Polsce 11 proc. badanych. Jak ilustrują wykresy jedynie 29 proc. z nich posiada wiedzę na temat praw i obowiązków przynależnych pasażerowi w momencie dokonania transakcji zakupu biletu, czyli zawarcia umowy z firmą transportową.

ncrap01.jpg

Mimo unijnych prac legislacyjnych zmierzających do rozszerzenia praw osób korzystających z każdego rodzaju transportu, użytkownicy deklarują, że nie zapoznawali się w żadnej formie z treścią tych regulacji (80 proc.), a nawet dwie trzecie zapytanych pierwszy raz usłyszała o tym zagadnieniu.

ncrap02.jpg

W kolejnych pytaniach odsłaniają się efekty nieznajomości prawa. Respondenci zapytani o to, czy linie lotnicze dbaja o dokładną informację na temat praw i obowiazków pasażera w większości - ponad 60 proc. - odczuwają brak tej informacji.  Podobnie jest z uzyskiwaniem kompletnych i zrozumiałych danych dotyczących cen biletu, rozkładu lotów, udogodnień w samolocie, czy szczególnych sytuacji takich jak wsparcie pasażerów z niepełnosprawnościami.

ncrap03.jpg

Być może należy chwilę się zastanowić nad bardzo małą liczbą osób niepełnosprawnych, które (jak wykazało badanie) siegają po pomoc przewoźnika. W Europie tylko 7 proc. badanych - w tym jeśli chodzi o podróże lotnicze tylko 3 proc.- poprosiło o pomoc. W Polsce odpowiednio jest to 5 proc. - a w kontaktach z liniami lotniczymi - nie znalazł się żaden przebadany pasażer. Wśrod tych, którzy się odważyli - zadowolenie z obsługi deklaruje tylko 40 proc. respondentów.

ncrap06.jpg


Mniej czy bardziej świadomy pasażer napotykać może w czasie swojej podróży na różne zakłócenia. "Tylko" 12 proc. Europejczyków i 6 proc. Polaków korzystających z transportu lotniczego przyznaje, że takie zdarzenie miało miejsce. Niestety większość z nich - w tym połowa skrzywdzonych Polaków poprzestaje na zgłoszeniu tego wypadku do linii obsługującej podróż. Rzadziej poszukują rozwiazań w stowarzyszeniach czy poprzez prawników.

ncrap04.jpg

Tylko 35 proc. pasażerów, którzy doświadczyli problemów podczas podróży postanowiło złożyć skargę. Jednocześnie zaledwie połowa z nich była zadowolona ze sposobu w jaki reklamacje były rozpatrywane. 

ncrap05.jpg

Wyniki tegorocznego Eurobarometru wydają się zatrważające. Stąd widzimy pilną potrzebę edukacji oraz wspierania polskich pasażerów w egzekwowaniu swoich praw w kontaktach z liniami lotniczymi. Zapraszamy do korzystania z platformy NiceFlight.pl - pomożemy zaorientować się Państwu w złożonej rzeczywistości regulacji prawnych i będziemy Państwa głosem wtedy, gdy trzeba będzie o te prawa walczyć.

Data:
Kategoria: Gospodarka
Tagi: #
Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.