Tematyka faktoringu polskim przedsiębiorcom nie jest obca. Na naszym rynku firmy faktoringowe działają już od ponad dwudziestu lat. W codziennych rozmowach z Klientami spotykam się jednak z wieloma obiekcjami, które blokują przedsiębiorców przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu faktoringu do firmy. Zanim jednak podejmę temat obiekcji, chciałbym nakreślić w dwóch słowach i dla przypomnienia - co to takiego ten faktoring.
Mówiąc najprościej - jest to sprzedaż faktur dla firmy faktoringowej lub banku, który posiada usługę faktoringu. Za sprzedane faktury przedsiębiorca otrzymuje pieniądze. Tyle tytułem wstępu. O rodzajach faktoringu, ilości kontrahentów, koncentracji i tak dalej - będę pisał później.
Decydujemy się na faktoring - co to zmienia? Z punktu widzenia przedsiębiorcy, zmiana jest ogromna - pieniądze pojawiają się w firmie natychmiast. Firmy faktoringowe - czyli tzw. faktorzy - w możliwie krótkim czasie po spełnieniu wymogów formalnych przez Klienta, wysyłają pieniądze za nabyte wierzytelności. Dzisiaj wysyłamy faktury - dzisiaj, najpóźniej jutro, mamy pieniądze.
Wprowadzając faktoring do firmy zaczynamy funkcjonować jak przedsiębiorstwo, które operuje jedynie gotówką przy sprzedaży swoich towarów czy usług.
Łatwo dostrzec jakie niesie to korzyści - mamy pieniądze w firmie, możemy terminowo lub nawet wcześniej regulować zobowiązania. Często Klienci wskazują na fakt, iż płacąc przed terminem uzyskują dodatkowe, kilkuprocentowe rabaty. Termin płatności na fakturze przestaje mieć kluczowe znaczenie, jeśli pieniądze za fakturę w firmie pojawiają się natychmiast.
Czy nasi kontrahenci, nasi dłużnicy, mają powody do obaw? Jeśli w ich zamiarze nie pojawia się myśl o przeciąganiu płatności, zupełnie nie muszą się niczym przejmować.
Kiedy zatem przedsiębiorca powinien zacząc się zastanawiać o wprowadzeniu faktoringu do firmy? Kiedy sprzedaż do kontrahentów jest stała, cykliczna, powtarzalna. Kiedy udziela terminów płatności lub kiedy rynek tego wymaga. Kiedy przedsiębiorstwo chce się stać dużo bardziej konkurencyjne. Kiedy firma chce przenieść administrowanie i monitoring faktur do profesjonalnej firmy zewnętrznej.
O korzyściach i cenach w kolejnym blogu.
Wojciech Sadowski
Integra Factoring Broker