Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Blogerzy więcej

Wyzysk czy chciejstwo

Z braku nowoczesnych technologii oraz braku kapitału na ich zakup konkurować z zachodem możemy głównie kosztami. Jednak maile i komentarze pod moim ostatnim tekstem o tzw. dumpingu socjalnym pokazują, że chciejstwo jest wieczne – wielu wśród nas uważa, że bogatsi możemy się stać po prostu podnosząc sobie pensje do zachodniego poziomu. Otóż, nie! Podnosząc sobie pensje do zachodnich poziomów, a nie dysponując innymi przewagami, co najwyżej wypchniemy Polaków z zachodnich rynków, a Polskę pozbawimy szansy na przesunięcie się od gospodarczego peryferium do rdzenia Europy.

Typowy jest poniższy wpis, za który dziękuje, bo oprócz typowej postawy zawiera bogaty i realistyczny opis warunków pracy kierowcy:

To zastanówmy się nad przykładowym rynkiem przewozów samochodowych: polski przedsiębiorca ma podobny koszt zakupu ciężarówek jak zachodni przedsiębiorca. Mogą kupić tą samą Scanię czy Volvo. Jeśli już, to koszt zakupu może być dla naszego przedsiębiorcy nawet wyższy, bo większość polskich przedsiębiorców transportowych to mikro firemki. Kupują niewielkie ilości środków transportu. Owszem, mogą kupować używane, bo koszty mechaników (ale, nie części!) w Polsce są niższy. Jednak w wypadku transportu międzynarodowego zakup mocno używanych samochodów się raczej nie opłaci. Paliwo, gdy nasi jeżdżą po zachodzie, też kosztuje ich mniej więcej tyle samo.

Jedyny powód dla, którego np. francuski klient miał by zamówić przewóz u polskiego zamiast francuskiego przewoźnika jest cena i szybkość obsługi. Jeśli polski przewoźnik nie będzie tańszy to zamiast u Jana zamówi usługę u Jacquesa.

Tak zgoda, mieszkanie przez kilka tygodni w kabinie, jedzenie żarcia zabranego z Polski, to ciężki kawałek chleba. Oszczędzanie na wszystkim i oglądanie tamtejszych bogatych i zadbanych wiosek, miasteczek i miast, może tylko pogłębiać frustrację.

Co zyskujemy w zamian? Zarobki i kumulację kapitału w Polsce. Właściciel jest z Polski. Pracownik jest z Polski. Serwisowanie odbywa się w Polsce. Organizowanie logistyki też może odbywać się w Polsce. Podobnie z ubezpieczeniem. Podatki płacą w Polsce. Ciężka praca polskiego kierowcy, daje zarobić jemu oraz innym Polakom.

Zachodnim konkurentom oraz rodzimym pożytecznym idiotom to nie w smak. Pod hasłem tych samych zarobków, za tą samą pracę domagają się wypchnięcia polskich przewoźników (to tylko przykład, bo konflikt idzie o szerszy sektor usług) z zachodnich rynków. Jeśli im się uda to zamiast wysyłać ludzi od nas w sposób zorganizowanych przez naszych przedsiębiorców, dostarczać będziemy siłę roboczą tamtejszym przedsiębiorcom. W liczbie komfortowej dla nich, a resztę jako mniej lub bardziej tolerowaną szarą strefę.

Data:
Kategoria: Gospodarka

Paweł Dobrowolski

Wirtualna szuflada - http://www.mpolska24.pl/blog/wirtualnaszuflada

Paweł Dobrowolski jest byłym Prezesem Zarządu Fundacji Obywatelskiego Rozwoju.

Jest absolwentem Wydziału Ekonomii Harvard University (Massachusetts, USA).

Był ekspertem Instytutu Sobieskiego. Członkiem Zarządu Polskiej Fundacji Rozwoju Oświaty.

Był pracownikiem Deutsche Morgan Grenfell i dyrektorem Warsaw Equity Holding oraz Trigon, pracował m. in. z prof. Sachsem.

Do jego zainteresowań naukowych należą: ekonomia polityczna reform, ekonomia instytucjonalna i behawioralna, ekonomia banku centralnego i polityka pieniężna, instytucje finansowe, wymiar sprawiedliwości, rynek radiowo-telewizyjny, prawo upadłościowe, fuzje i przejęcia, organizacja rynku (industrial organization), polityka antymonopolowa, fiskalne konsekwencje starzenia się społeczeństwa.

Od 1995 roku zajmuje się doradztwem gospodarczym. Zawodowo pomaga kupować i sprzedawać firmy,

Autor książki pt. „Podstawy Analizy Finansów Firm” wydanej nakładem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz kilkudziesięciu artykułów o bankowości centralnej, upadłości, mediach oraz gospodarce.
Pomysłodawca wprowadzenia w Polsce wysłuchania publicznego

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Swarco
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.