Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Podczas korzystania z serwisu pliki te są zapisywane w pamięci urządzenia. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej o plikach cookies możesz przeczytać tutaj.

Autorzy więcej

Ustawa o składce audiowizualnej będzie niezgodna z prawem UE

Wbrew twierdzeniom autorów ustawy o składce audiowizualnej ustawa ta będzie sprzeczna z prawem UE. Usunąć tę sprzeczność może jedynie uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na wprowadzenie ustawy. Ale dotychczasowe wypowiedzi PiS oraz, co ważniejsze, tekst uzasadnienia do ustawy wskazują, że PiS zgody tej nie planuje uzyskać.

Co do zasady wszelka państwowa dotacja do przedsięwzięć gospodarczych jest w UE zakazana (Artykuł 107 Traktatu o Funkcjonowaniu UE), chyba że Komisja wyrazi zgodę na tę pomoc:

bojkotujeabonament16.jpg

Źródło: Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Nowa pomoc publiczna w UE musi być notyfikowana. To jest, rząd, zanim wprowadzi nową pomoc publiczną - a dotowanie TVP jest taką pomocą - powinien poinformować komisję europejską o zamiarze wprowadzenia nowej pomocy i uzyskać jej zgodę:

bojkotujeabonament17.jpg

Nową pomocą publiczną jest wszystko, co nie jest pomocą istniejącą:

bojkotujeabonament18.jpg

Źródło: Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

W uzasadnieniu do ustawy o składce audiowizualnej minister Czabański twierdzi, że ustawa nie jest objęta prawem UE, bo realizuje już istniejący program pomocy dla TVP:

bojkotujeabonament19.jpg

Źródło: Projekt ustawy o składce audiowizualnej, Druk nr 443, Warszawa, 20 kwietnia 2016

Ponieważ Pan minister nie zrozumiał, to powtórzę raz jeszcze: nową pomocą publiczną jest wszystko, co nie jest pomocą istniejącą „włącznie ze zmianami istniejącej pomocy”.

A ustawy Pana ministra zmieniają i to sporo:

– definicję misji państwa w mediach (artykuł 3 Ustawy o mediach narodowych),

– powołują nowy podmiot (Fundusz Mediów Narodowych), który będzie beneficjentem i dysponentem nowego podatku (zamiast jak dotychczas KRRiTV) (artykuł 7 Ustawy o mediach narodowych),

– likwidują spółki, które były dotychczasowym beneficjentem docelowym pomocy i tworzą nowe podmioty państwowe osoby prawne (artykuł 6 Ustawy o mediach narodowych),

– nową ustawą wprowadzają nowy podatek,

– trzykrotnie zwiększają sumę, która będzie przekazywana na realizację misji państwa w mediach.

To wszystko krzyczy: NOWA POMOC PUBLICZNA! Ale jeśli minister Czabański nadal nie rozumie, to przytoczę mu słowa z uzasadnienia do ustawy o składce audiowizualnej, gdzie sami autorzy ustawy (Czabański?) stwierdzają, że nowy podatek zastępuje stary:

bojkotujeabonament20.jpg

Skoro Pan minister wbrew logice i własnym słowom zdaje się upierać, iż ustawa o opłacie audiowizualnej jest istniejącą pomocą wedle prawa UE, to przyjrzyjmy się definicji istniejącej pomocy:

bojkotujeabonament21.jpg

Źródło: Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Artykuł 1 punkt b), ustęp (i) rozporządzenia dotyczy pomocy, która istniała zanim dane państwo przystąpiło do UE i którą to pomoc zgłosiło UE przed przystąpieniem do UE. Ten punkt nie może obejmować ustawy o składce audiowizualnej z tego roku.

Ustępy (ii) i (iii) dotyczą pomocy dozwolonej przez komisję. Obecnie funkcjonujący sposób finansowania TVP (ustawa abonamentowa z 2005) też nie była notyfikowana do komisji. Sam złożyłem skargę do Komisji w tej sprawie w 2005. Kilka lat później skargę złożyła TVN. Ze względu na złożone skargi Komisja prowadzi postępowanie w tej sprawie. Co do zasady socjaliści z UE nie chcą skrzywdzić naszej telewizji państwowej – a gdyby zgodnie z prawem uznali, że ustawa abonamentowa była wprowadzona sprzecznie z prawem UE, to musieliby nakazać zwrot co najmniej części pieniędzy, które w poprzednich 10 latach uzyskała TVP. Negocjacje w tej sprawie za schyłkowej PO miały się ku końcowi. Ale przyszła nowa władza i zmienił się klimat – komisja może teraz bardziej chcieć utrzeć nosa PiS w sprawie, gdzie ma solidne podstawy prawne, a nie tylko argumenty polityczne. Więc po pierwsze może uznać, że ustawa abonamentowa z 2005 była wprowadzona niezgodnie z prawem UE, a TVP będzie musiała zwrócić część kasy uzyskanej w ostatnich 10 latach. Ale może również zająć się nową ustawą o nowym podatku na TVP.

Ustęp (iv) odwołuje się do artykułu 17 rozporządzenia, który wprowadza 10-letnie przedawnienie na żądanie zwrotu nienależnej pomocy publicznej. Do ustawy Czabańskiego będzie miał zastosowanie dopiero za dekadę.

Ustęp (v) dotyczy tych form pomocy, które retroaktywnie zostaną przez komisję uznane za pomoc.

Tak więc żadna z definicji „istniejącej pomocy” nie obejmuje ustawy o składce audiowizualnej Czabańskiego. Moja darmowa porada dla PiS: zanim uchwalicie ustawę o składce audiowizualnej, a na pewno zanim ją wdrożycie, notyfikujcie nową pomoc publiczną w Komisji. A jak nie dostaniecie zgody Komisji przed egzekwowaniem nowego podatku od telewizora, to się nie dziwcie, gdy Komisja zażąda od mediów narodowych zwrotu nienależnej pomocy…

…a do opozycji prośba: domagajcie się odłożenia uchwalenia tej ustawy do czasu notyfikacji w Komisji. Oczywiście można notyfikować po uchwaleniu ustawy, ale jeśli komisja zażąda zmian, będziecie musieli zmieniać ustawę.

Data:
Kategoria: Polska

Paweł Dobrowolski

Wirtualna szuflada - https://www.mpolska24.pl/blog/wirtualnaszuflada

Paweł Dobrowolski jest byłym Prezesem Zarządu Fundacji Obywatelskiego Rozwoju.

Jest absolwentem Wydziału Ekonomii Harvard University (Massachusetts, USA).

Był ekspertem Instytutu Sobieskiego. Członkiem Zarządu Polskiej Fundacji Rozwoju Oświaty.

Był pracownikiem Deutsche Morgan Grenfell i dyrektorem Warsaw Equity Holding oraz Trigon, pracował m. in. z prof. Sachsem.

Do jego zainteresowań naukowych należą: ekonomia polityczna reform, ekonomia instytucjonalna i behawioralna, ekonomia banku centralnego i polityka pieniężna, instytucje finansowe, wymiar sprawiedliwości, rynek radiowo-telewizyjny, prawo upadłościowe, fuzje i przejęcia, organizacja rynku (industrial organization), polityka antymonopolowa, fiskalne konsekwencje starzenia się społeczeństwa.

Od 1995 roku zajmuje się doradztwem gospodarczym. Zawodowo pomaga kupować i sprzedawać firmy,

Autor książki pt. „Podstawy Analizy Finansów Firm” wydanej nakładem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz kilkudziesięciu artykułów o bankowości centralnej, upadłości, mediach oraz gospodarce.
Pomysłodawca wprowadzenia w Polsce wysłuchania publicznego

Komentarze 0 skomentuj »
Musisz być zalogowany, aby publikować komentarze.
Dziękujemy za wizytę.

Cieszymy się, że odwiedziłeś naszą stronę. Polub nas na Facebooku lub obserwuj na Twitterze.